Hořice husitské i kamenické - Hořice, Svatý Gothard, Holovousy

Hořice jsou jedním z nejznámějších malých městeček v republice, zejména v souvislosti s pojmem Hořické trubičky. Ale my poznáme i další pojmy, jen se vydejte na námi naplánovaný výlet a uvidíte.

Hořice:

Hořice leží v Podkrkonoší na okraji Českého ráje, asi 25 km jihovýchodně od Jičína a stejně tak severozápadně od Hradce Králové. Město se nachází v těsné blízkosti silnice 1. třídy č. E442 (35) a leží i na železniční trati z Ostroměře do Hradce Králové.

Historie a památky_

Poprvé se o Hořicích listiny zmiňují již v roce 1143, jako městečko se uvádějí v roce 1365. Během husitských válek se tu v roce 1423 odehrála bitva, ve které zvítězil na vrchu Gothard Jan Žižka nad vojskem Čeňka z Vartenberka a panské jednoty. Pak Hořice patřily pánům ze Smiřic a hospodářský se vzmáhaly. Přes krátkou epizodu Albrecht z Valdštejna město získal za zásluhy v bojích s Turky Jakub Strozzi. Okolí města se dotkla i bitva u Sadové v roce 1866, dodnes je ti množství pomníčků.V roce 1884 zde byla založena slavná kamenická škola.

Z památek vynikají kostel Narození P. Marie z let 1741 až 1748, Mariánský sloup z roku 1824 a novogotická radnice z roku 1872. Kostelík sv. Gotharda nad městem je původně románský, ale v 18. století byl barokně přestavěn. Z židovských památek připomeneme synagogu a Starý a Nový židovský hřbitov. Projdeme si i galerií kamenných plastik na úbočí Gothardu, které vznikly při Hořických sochařských symposiích.

Výlet - sv. Gothard:

Náš výlet začneme tradičně na náměstí, v jeho dolní části u rozcestníku. Projdeme kolem informačního centra po červené a žluté Janderovou ulicí až na kruhák u Sokolovny. Odtud pak jen po červené protneme Smetanovy sady a Gothardskou ulici dojdeme k pomníku Dr. A. Rašína. Nad námi je kostelík, můžeme k němu vystoupat, ale jinak pokračujeme po červené k Žižkovu pomníku, který byl postaven na pahorku, zbytku to středověké tvrze. Červená pak vede nad Sochařským parkem, jemuž dominuje Riegerův obelisk. Za ním zahneme po neznačené pěšině vlevo a klesneme přes Erbenovu do ulice K obelisku.

Masarykova věž samostatnosti:

Dojdeme do Riegrovy ulice, kde vede žlutá značka. Dáme se tu vlevo, ale naproti Městské nemocnice odbočíme vpravo a projdeme do Myslbekovy ulice, vlevo Kociánovou a vpravo Maixnerovou dojdeme ke garážím. Za nimi zahneme Malátovou vlevo a dojdeme ke Starému židovskému hřbitovu. Zde opět nalezneme značky, červenou a zelenou. Po nich se dáme vpravo, ale u kapličky P.Marie Hlohové zahneme vpravo, kde na nás čeká Masarykova rozhledna samostatnosti, vystavěná v letech 1925 až 38 podle návrhu architekta Františka Blažka. Z věže je pěkný výhled od značné části východních Čech.

Hořický Chlum:

Vrátíme se na značky a pokračujeme po červené přes výpadovku na Lázně Bělohrad k rozhledně Hořický Chlum. Věž postavena v roce 1998 je vysoká 41,5 metru a skýtá pohled ještě impozantnější než Masarykova rozhledna, dokonce za pěkného počasí až do Prahy na Žižkovský vysílač.

Holovousy:

Dál pokračujeme po červené kolem Rozsívačovy skály. Za ní odbočíme vlevo po neznačené polní cestě do vsi Chlum. Z jejího centra se dáme po silnici na Chodovice a na jejím okraji narazíme na značky naučné Holovousovy stezky. Po ní se dáme vpravo a projdeme lesem do údolíčka s plotem obory Holovousy. V ní je jedno z několika zdejších hradišť, bohužel toto je nepřístupné. Pak dojdeme do Holovousů s pěkným zámkem, v němž je Výzkumný a šlechtitelský ovocnářský ústav. Nakoukneme tedy jen do parku a po silnici kolem rybníčku dojdeme opět do Chodovic.

Cíl - Hořice:

Ze středu Chodovic se dáme po silnici k jihovýchodu směr Hořice, ale ještě před koncem zástavby odbočíme vlevo na polní cestu. Tou míříme stále k východu, přejdeme přes silničku ke Chlumu, projdeme osadou Hrachovec a po Máchově ulici jsme v centru Hoříc.

Trasa měří 14 km, nejnižším bodem byl rybník u Chodovic (303 m), nejvyšším Rozsívačova skála s 429 metry na mořem. Celkově zdoláme výškových 280 metrů, takže jde o velmi rovinatou trasu. Projet se dá pohodlně i na kolech či s kočárky, pokud mají větší kolečka.