Sever Českého ráje aneb vyhlídky našich velikánů

Sever Českého ráje nemá tak atraktivní místa, jako má jeho centrum, Trosky, Prachovské skály a podobně. Přesto stojí zato se sem přijet podívat, je to kraj mírné vrchoviny s pěknými výhledy a rozhlednami, lidovou architekturou i přírodou. Dnes se vydáme po některých výhledech a navštívíme i jednu kuriózní rozhlednu. A vydáme se ze Semil.

Semily:

Semily jsou nejmenším okresním městem s osmi tisíci obyvatel. Protéká jimi řeka Jizera, do které se zde vlévá říčka Oleška. Městem prochází několik silnic, podle toku Jizery to je č. 292 z Železného Brodu k Jilemnici, č. 289 od Vysokého nad Jizerou atd. Město má i spojení železniční, a to na trati Liberec - Nová Paka.

Historie města je známá od poloviny 14. století, kdy zde stál farní kostel a tvrz. Později patřily Semily k Jičínu a s ním Smiřickým i Albrechtovi z Valdštejna. Město zničily požáry, zejména v roce 1620 a 1691, takže tu nejsou starší památky.

Nejstarší památkou je tvrziště na místě hřbitova a kostela sv. Jana Křtitele z let 1723 až 1728. Dominantní novorománský kostel sv. Petra a Pavla byl postaven roku 1908 na místě původního barokního kostela z roku 1702. Zámek dnes slouží jak sídlo úřadu, ale prošel řadou přestaveb, které ho zcela "odzámečtily".

Výlet - Nouzov:

Semily sice nemají místní okruhy, ale z množství značek se dají okruhy snadno vytvořit. My si ale uděláme okruh vlastní, a vyrazíme od rozcestníku u muzea po zelené směrem do Nouzova. Zde asi po 3 km před prvním domem po pravé straně odbočíme na cestu vpravo a projdeme mezi usedlostmi a loukou na místní komunikaci, po které se dáme vlevo, vpravo to je k soukromému domu. A po cestě můžeme "objevit" Cimrmanovu nejnižší rozhlednu na světě, ale i si lze vyzkoušet prototyp Cimrmanova dalekohledu nebo šlapací telefon.

Zde opět narazíme na zelenou, po které se vydáme, ovšem jen za zatáčku a k první křižovatce. Nedáme se po hlavní silnici, ale po místní silničce, která stoupá v serpentinách do horní části Příkrého.

Skalka:

Jdeme stále rovně kolem hospodářských objektů a dojdeme na hlavní silnici. Ta začne stoupat úbočím Skalky, ale my odbočíme na polní cestu vlevo a vystoupáme k vysílači. Vrchol Skalky (611 m) nabízí také pěkný výhled do kraje.

Vrchol opustíme západním směrem po hraně hřbetu do údolí. Na jeho severní straně nejdřív mineme první polní cestu vpravo a dáme se vpravo až po druhé. Ta klesá dál po hraně údolí k rozcestí s křížkem. Tady odbočíme vlevo, ale ne do údolí, stále jen po loukách k chalupám osady Příkrý.

Masarykova vyhlídka:

Příkrým stále klesáme kolem křížku a dojdeme na hlavní silnici. Na té neodbočíme vpravo k autobusové zastávce, ale míříme rovně do prvé prudké zatáčky. Zde odbočíme vpravo na místní komunikaci a dojdeme do Podbozkova k rozcestníku značka u autobusové zastávky. Zde se po delším čase necháme vést značkou, v našem případě vlevo po žluté. Po značce vystoupáme k Sejkorské kapličce, kde nás modrá odvede k Masarykově vyhlídce.

Semily, náš cíl:

Od vyhlídky se vrátíme na rozcestí a pokračujeme po žluté, která nás pohodlně dovede do Semil.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem jsou Semily (322 m), nejvyšším Skalka 611 m, celkově b součtu nastoupáme asi 500 metrů. Trasu lze zvládnout i na horských kolech, jen je potřeba při vyšší rychlosti dát pozor na různé křižovatky a odbočky.