Ze Zubří na výhledy do minulosti i do kraje, i pro rodiny s dětmi

Kdo někdy slyšel o házené, určitě slyšel i o Zubří. Své významné jméno měl a dodnes má i podnik Gumárny Zubří, známý v minulosti zejména výrobou plynových masek. Město se rozkládá na severních svazích údolí Rožnovské Bečvy kolem jejího přítoku Hodorfského potoka a v horní části i Čertoryjského potoka.

Poloha a doprava u Zubří:

Zubří leží na silnici č. 35 východně od Valašského Meziříčí směrem na Rožnov pod Radhoštěm a dál na státní hranici se Slovenskem. V dolní části probíhá také železniční trať spojující také obě zmíněná města.

Historie Zubří:

V nejstarší době zde byla malá lovecká osada, zemědělská ves zde vznikla v roce 1310 a patřila k panství hradu Rožnova. Podle nedoložených informací zde žili i horníci, kutající stříbro pod rožnovským hradem. Rozmach vsi přinesl až průmysl, zejména výroba železa. Z významnějších osob zmíníme rodinu Palackých z Hodslavic, kteří zde byli fojty a jejíž potomkem byl i František Palacký. V domě Na Petrohradě, který byl postaven pro neteř Františka Palackého, je dnes Muzeum města Zubří. Známým pojmem je i zuberská výšivka s tradicí do období 1. republiky.

Památky:

Největší památkou je kostel sv. Kateřiny z roku 1788, novostavbou je kaple sv. Ducha z roku 2000. V horní části města roste Koláčkův tis, jeden z nejstarších tisů na Valašsku starý asi 360 let, památná lípa srdčitá v dolní části stojí u pomníku popravených partyzánů.

Výlet kolem Zubří:

Zubřím prochází pouze jedna žlutá značka, která na severu končí na hřebenovce Veřovických vrchů, na jihu končí u železniční zastávky. Zde my začneme a navštívíme přilehlou část Hostýnských vrchů včetně hradu Rožnova, resp. jeho zříceninu.

Hradisko:

Od zastávky přejdeme hlavní silnici a dáme se po místní komunikace do Hájů, části Zubří za řekou. Za mostem se dáme vlevo a vstoupíme do části obce Vidče. Vstoupíe do lesa a u malého rybníčku se dám vpravo a prostřední cestou pokračujeme neustále pozvolna strání, přejdeme údolíčka dvou potůčků a dojdeme na okraj luk pod hospodářstvím Hradisko. To zaujímá celé sedlo mezi severním vrchem Hradisko a jižní Vápenkou. Nad statkem narazíme na značky naučné stezky Hradisko. V její trase jednak vystoupáme ke zřícenině hradu Rožnova (červený okruh A) a jednak si projdeme celý okruh B kolem vrchu, který je značen modře a má délku asi 2 km. Je zde i možnost občerstvení.

Vápenka:

Od statku se dáme po silničce k silnici do Vidče, ale na křižovatce zahnme vpravo na lesní hřebenovou cestu. Přejdeme přes táhlý vrchol Vápenky (523 m) a pokračujeme stále po hřebeni loukami až na vedlejší vrchol Ulehly (464). Zde můžeme obdivovat nádherný výhled do krajiny. Hřebenová luční cesta nás pak svede do údolí Maretky ke Stříteži nad Bečvou.

Cíl, Zubří:

Přejdeme přes vodu a vlevo od silnice je přírodní památka Rákosina. V táhlé zatáčce silnice zahneme na místní asfaltovou komunikaci vpravo a za statkem opět přejdeme Maretku. Pak již polní cestou dojdeme na nábřežní cestu kolem Bečvy a podle řeky se dostaneme zpět k známého mostu a pak již k železniční zastávce Zubří.

Trasa měří včetně naučné stezky Hradisko 14 km, nejnižším místem je samozřejmě Bečva (338 m), nejvyšším Hradisko 522 m. Po cestě máme ještě jeden menší výstup na Vápenku, takže celkově nastoupáme asi 450 metrů, což na délku okruhu není mnoho. Trasa pro lesní úseky není vcelku vhodná pro horská kola.