Nová rozhledna Čáp, zámek Skály a tak kolem Adržbachu - Rodinný výlet.

Dnes se vydáme na jednu z nejnovějších rozhleden v Čechách na Čápu. Protože cesta na ní je vedená z Teplických skal, my si projdeme jiný směr, ale části skal se nevyhneme, takže i příznivci pískovců si přijdou na své.

Janovice u Trutnova:

Start našeho výletu bude na vlakové zastávce v Janovicích u Trutnova. Zemědělská ves Janovice se uvádí od 16. století, byla známá lnářství, výrobou dřevěného uhlí a šindelů apod. Památkou Janovic je kaple sv.Antonínovi Paduánskému z roku 1754 a vedle ní roubená budova bývalé školy s kamenným přízemím z roku 1873.

U rozcestníku vedle procházející červené začíná zelená značka, po které se vydáme ke kapli a pak kolem hřbitova směrem k Adršpašsko-teplickým skalám.

Adršpašsko-teplické skaly:

Oblast skal je 7 km dlouhá od severozápadu k jihovýchodu, příčně 4 km, převýšení ve skalách je až 300 metrů. Místy to je skutečné bludiště skalních puklin, soutěsek, přístupná po značkách je však jen část, ovšem asi za nejhezčí. My do skal vstoupíme od rozcestí Záboř - býv. osada. Zbytky stavení tu skutečně můžeme objevit, ale my se dáme dál po zelené až k rozcestí Krápník. Pak jdeme po modré k horolezecké chatě a dál Teplicím. Ale pozor, po necelých 300 metrech odbočíme vpravo podle vodoteče skalním Teplickým údolím. Zde asi po 600 metrech dojdeme na rozcestí se zelenou značkou Pod Bludištěm.

Rozhledna Čáp:

Od rozcestí jdeme vpravo po zelené stále ještě Teplickým údolím, ale pozvolna začneme stoupat stráněmi na vrchol Čápu. Jde o nejvyšší vrchol skal (786 m n. m.), kde na místě staré dávno již zaniklé rozhledny byla v roce 2014 postavena nový dřevěná rozhledna nabízející kruhový rozhled nejen po skalách pod námi, ale i na Krkonoše, Orlické a Stolové hory. Od rozhledny pak pokračujeme po zelené na rozcestí Pod Čapím vrchem.

Jiráskovy Skály:

Od rozcestí se dáme k zámečku a k osadě Skály. V zámečku, který vznikl na místě starší tvrze v roce 1666, je restaurace a hotel, nad zámečkem je ve skalách zřícenina rozsáhlého hradu Skály či Bischofsteinu, který byl postaven ve 14. století a opuštěn v polovině 16. století. Hrad je částečně zatesán do skal, což zvyšuje jeho romantiku.

Po prohlídce a případném občerstvení se dáme od rozcestníku po červené směrem na Jívku,

Cíl, Janovice:

Procházíme osadou Studnice, kde ještě v horní části za mírným esíčkem, ve kterém silnice přejde přes potok, zahneme po místní komunikaci vpravo (pro upřesnění - u domu ev.č.61). Vyjdeme do luk a stáčíme se po cestě vlevo a obejdeme menší lesík po levé ruce. Na jeho západním cípu se dáme vpravo severním směrem. V lukách přejdeme přes ploché sedlo k protějšímu cípu lesa, kde do něho vstoupíme a začneme klesat mírným údolíčkem severozápadním směrem. V malé osadě Nové Domy na křižovatce místních komunikací zahneme vpravo k Novým Dvorkům. Stoupáme loukami podle malého potůčku a cesta se stáří k západu. Projdeme dalším lesíčkem a jsme v Janovicích. Zde až klesneme na hlavní silnici, odbočíme přes potůček vlevo a dojdeme k železniční trati a na červenou značku. No a ta nás dovede k zastávce a místu našeho cílu.

Trasa měří 14 km, nejnižší místo jsou Nové Domy 538, nejvyšší samozřejmě Čáp 786 m n.m., celkově nastoupáme postupně asi 500 metrů. Trasa, protože vede skalami, není vhodná pro cyklisty.