Rodinný výlet v Orlických horách - Výrov, Klopotovské údolí, Vaňkova skála, Slavoňov

Nové Město nad Metují patří mezi nejkrásnější městečka v naší zemi. Kdo ho zná, tomu se takové věci nemusejí vykládat, a ti ostatní se mohou sami přesvědčit. Okolí města nabízí široké možnosti různých aktivit. Nové Město je zejména turistickým východiskem do Orlických hor, ale my se vydáme do údolí, a věřte, že nebudete litovat.

Poloha a doprava:

Nové Město nad Metují se nachází 27 km severovýchodně od Hradce Králové a 7 km jižně od Náchoda. Řeka Metuje zde mění směr, přitéká od severu a stáčí se k západu, kde v Jaroměři vtéká do Labe. Město leží na silnici 1. třídy č. 14 od Náchoda do Rychnova nad Kněžnou, ale také na silnici 285 z Jaroměře do Olešnice v Orlických horách. Městem prochází také železniční trať z Náchoda do Týniště nad Orlicí.

Historie:

Město s hradem založil Jan Černický z Kácova kolem roku 1500, po požáru v roce 1526 bylo celé město do poloviny 16. století vystavěno v jednotném duchu za Vojtěcha z Pernštejna. Město si zachovalo renesanční ráz do dnešních dnů, i když některé části byly rekonstruovány. Demoliční snahy se vybyly na branách a opevnění, takže se dochovala jen část hradeb a věž Zázvorka s branou. Město se proslavilo výrobou hodinek značky Prim.

Památky:

Nové Město je památkovou rezervací, stojí zde zámek, kostel Nejsv. Trojice, mariánský sloup z roku 1696, stará radnice, na předměstí stojí bývalý klášter s kostelem Narození P. Marie s roku 1767 a hřbitovním kostelem z roku 1582.

Výlet - Výrov:

Od rozcestí Pod branou na jihu pod historickým jádrem se vydáme po červené k Sepskému mostu, kde zahneme vlevo a lesem vystoupáme ke zřícenině hradu Výrova. Původní jméno hradu není známé, ale určitě zde stál daleko dřív než Nové Město. Dochovaly se zbytky zdiva, mohutné štítové zdi a příkop. Od hradu je překrásný výhled na Nové Město.

Klopotovské údolí:

Jedním z častých cílů u Nového Města nad Metují je Klopotovské údolí. My se do něho vydáme od hradu Výrova.Kolem Juránkovy vyhlídky přejdeme na silnici do Blažkova a jdeme po ní vpravo dolu, ale asi po 200 metrech přejdeme vpravo na zkracovací pěšinu. Tou dojdeme do údolí Bohdašínského potoka a na žlutou značku, kterou se vydáme proti vodě potoka.

Atrakcí údolí jsou zejména malé obory s ochočenou lesní zvěří, na začátku s divokými prasaty. Ta se nechávají krmit i drbat. Dále je zde voliéra s ptáky: koroptvemi, perličkami a krocany a jsou tu i jeleni lesní.

Jdeme dál údolím kolem zajímavých skalních útvarů, třeba Čertova šlápota je hladký balvan v potočišti s prohlubní připomínající otisk kopyta. Opodál je i Čertova jeskyně. Kolem Lesní studánky dojdeme k Mertově díře, což je ústí stříbrného dolu z 15. století.

Vaňkova skála:

Asi 100 metrů za Mertovou dírou odbočíme ze žluté vpravo na stoupající pěšinu a vyjdeme až na náhorní rovinu, kde se dáme po okraji svahu vlevo. Cesta mírně stoupá skoro východně až na roh louky. Zde zahneme na lesní cestu vlevo a stočíme se opět k východu, jen nesmíme na rozcestí vyjít na louku nad námi, protože cesta nás svede do údolí na soutoku Bohdašínského potoka a potoka od Vanovky. Místu dominuje Vaňkova skála s jeskyní pod převislou skálou, kde kdysi tábořili cikáni, dnes již jen trampové.

Slavoňov:

Od Vaňkovy skály se dáme podél Bohdašínského potoka, což je tok severnější. Cesta stoupá severovýchodně a pak kolem polí a sadů vstoupí do Slavoňova. Zde si prohlédneme dřevěný kostel sv. Jana Křtitele z roku 1553 se zvonicí, márnicí a kamenným křížem. Do kostela pokračujeme po žluté zpět do Klopotovského údolí.

Libchyně:

Jdeme opět údolím, jeho horní částí. Na konci asi 200 metrů dlouhé podélné louky však jdeme rovně, když žlutá odbočí vlevo. Vystoupáme lesem na louku nad námi a po cestě dorazíme do Blažkova. Na silnici se dáme vpravo a na konci vsi odbočíme na Mezilesí. Za zemědělskými budovami odbočíme u křížku vlevo a u lesa opět vlevo a lesní silnička nás dovede do Libchyně.

Rezek:

Podle potoka v Libchyni vede zelená značka, po které se dáme podle toku potoka. Po soutoku s potokem od Blažkova asi po 100 metrech odbočíme vlevo a asi po 50 metech vpravo po vrstevnici. Lesní cesta za chvilku dorazí na modrou značku, po které dojdeme k bývalým lázním Rezek. Dnes je zde restaurace, kaplička, pramen, idylka.

Cíl v Novém Městě:

Od Rezku sejdeme po zelené k Pavlátově louce a pokračujeme po zelené až do Nového Města.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je Metuje v Novém Městě (292m), nejvyšším cesta před Libchyní (436), celkové ale nastoupáme asi 500 metrů. Trasa je vhodná i pro zdatnější cyklisty, jen je třeba při větší rychlosti dávat pozor na orientaci.