Na skok do Německa - Komáří Vížka, Rozhledna Kohlhaukuppe

Krušné hory mají dvě strany, českou a německou, a obě jsou si velice málo podobné. U nás jsou to vysoké stráně spadající do údolí a na vrchu plošina, na straně německé jde o pahorkatinu pozvolně klesající k severu. Obě strany můžeme navštívit i během jednoho dne, vydejme se proto na cestu. A začneme na Komáří Vížce.

Komáří Vížka:

Komáří Vížka, či někdy hůrka, má nadmořskou výšku 808 m, vypíná se severně 3 km nad Krupkou a 7 km od Teplic, 13 km severozápadně od Ústí nad Labem. Silničně je spojená s Krupkou (5,5 km), s Cínovcem (9 km), s Krásným lesem (10,5 km) a s Telnici (12 km). Pro pěší je však nejsnazší vyjet si sem lanovou drahou z Bohosudova, části Krupky.

Historie:

Vrcholy Krušných hor dlouho nebyly osídlené, až sem přišli horníci a začali kutat cín a později měď. Na jejich činnost lze narazit skoro všude, pod zemí je ukryto mnoho starých štol a ve svazích je plno pinek, zavalených dolů a podobně. Pro horníky byla na vrcholku postavena v roce 1553 zvonice, ve které se zvonem oznamoval začátek a konec pracovní doby. Dnes na vrcholu stojí hotel s charakteristickou věží, podle které se vrchol nazývá Komáří vížka.

Lanová dráha:

Lanová dráha byla dokončena v roce 1952, i když prvotní návrhy byly již z roku 1838, kdy měla sloužit ke spojení horských osad se "světem", tedy s městy pod horami. Lanovka je dlouhá 2,35 km, takže je nejdelší lanovou dráhu bez mezizastávky v ČR. Horní stanice je v nadmořské výšce 808 metrů, dolní ve výšce 326 metrů. Do roku 1996 patřila lanovka Českým drahám, dnes patří městu Krupce a provozuje ji dceřiná společnost Sport Krupka, s. r. o. Ročně se lanovkou sveze kolem 50 tisíc lidí.

Výlet - státní hranice:

Začátek výletu si stanovíme u rozcestníku Pod Komáří Vížkou, odkud jdeme po červené značce směrem na Cínovec. Asi po 5 km dojdeme na silnici z Fojtovic do Cínovce. Zahneme po silnici vlevo a na kraji lesa zahneme vpravo a po okraji pak dospějeme na státní hranici. Po hraniční pěšině se dáme vlevo, ale jen do místa, kde se hranice lomí k jihozápadu. Odtud podél remízky přes louku již po německé straně dojdeme na žlutou značku (kolečka).

Rozhledna Kohlhaukuppe:

Žlutá německá značka nás vlevo zavede do lesa a za ním na okraj pole. Zde je trochu složitější křižovatka, my si musíme vybrat ne po značce, ale trochu vpravo, což je rovný průsek přímo k rozhledně Kohlhaukuppe. Zde na kopci o výšce 786 m stávala rozhledna již v roce 1889, ale byla poškozená v roce 1995. Na nově byla postavenou věž o výšce 8 metru vede na ní jen 39 schodů, nabízí se tu krásný výhled na Krušné hory, Děčínský Sněžník, Českosaské Švýcarsko, Drážďany, městečko Geising a Komáří hůrku. U věže je i horská chata.

Státní hranice:

Po návrat jsme zvolili jiný postup. Od rozhledny klesáme k jihu po příjezdové silnici, až narazíme na žlutou značku. Pokračujeme stále k jihu po značce, přejdeme po okraji pole, ale po vstupu do lesa nezahneme se žlutou vpravo, ale jdeme stále rovně. V místech, kde se rovná cesta mírně lomí vpravo, zahneme prudce vlevo a asi po 50 metrech opět narazíme na státní hranici. Po hraniční cestě se dáme vlevo, cesta se pak postupně bude obracet k jihu. Asi po půl kilometru v místech, kde se hranice prudce lomí vlevo, pokračujeme po okraji lesa již v Čechách a dojdeme na nám již známou silnici k Cínovci.

Cíl v Komáří Vížce:

Silnici přejdeme a rovnou pěšinou lesem dojdeme asi po 130 metrech na příčnou rovnou cestu, po které se dáme vlevo. Po 300 metech se cesta zlomí jižním směrem a pozvolna stoupáme svahem Cínoveckého hřbetu 881 m. Abychom na hřbet vyšli, po 200 metrech opět na křižovatce zahneme vlevo a pak již v mírném oblouku hřbet překročíme a rovnou cestou dojdeme na lesní silničku. Po ní se pak jihovýchodním směrem dostaneme na modrou značku a po ní na rozcestí Pod Sedmi štíty.Odtud je to již snadné, po žluté a Příhraniční hornické naučné stezce dojdeme do Komáří Vížky.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je žlutá německá značka (714 m), nejvyšším přechod přes Cínovecký hřbet (814 m), takže pouhých 100 metrů, ale celkově nastoupáme 500 metrů. Trasu je možno projet i na kolech, ovšem je potřeba pamatovat na období, kdy je více dešťů, že jsou lesní cesty podmáčené.