Z Karlovy Studánky ke Kyselce - Malá Hvězda, Kyselka a okolí..

Karlova Studánka je jedno z míst, kam se lidé určitě rádi vracejí. Jsou zde lázně, takže to je určitě za zdravím, ale je tu i krásná horská příroda, spousta různých turistických cest, takže je to i za turistikou. K tomu samozřejmě musíme přidat dobré možnosti ubytování, stravování, ale také kulturního a sportovního vyžití, asi není co dodávat, Karlova Studánka splňuje vše, co o dovolené potřebujeme a co si můžeme přát.

Historie:

Zde na místě byla kdysi osada Hubertov s výrobou železa, kaplí a hájovnou. Lázně pak byly založeny v roce 1785 díky zdejším vulkanickým minerálním pramenům. Po celé 19. století se zde postupně stavěly různé budovy, hlavně dřevěné, což dává lázním přírodní charakter. Z pavilonů jsou asi nejznámější Hudební z roku 1836 a zejména Pitný, kde je jeden z pramenů volně přístupný veřejnosti.

Památky:

Z nelázeňských staveb jsou památkami zejména dřevěná kaple sv. Huberta z r. 1758 a empírový kostel Panny Marie Uzdravení nemocných z r. 1829, který kdysi stál ve středu lázní. V lázeňském parku byla zřízena geologická expozice, ale za pozornost stojí i umělý vodopád na náhonu z Bílé Opavy.

Výlet - Malá Hvězda:

Nejčastějším výletním místem z Karlovy Studánky je bezesporu Praděd, ale my se vydáme s tím, že Praděd známe, na opačnou stranu, do království lesů, prudkých vod a strání. Sraz si dáme tradičně u rozcestníku turistických tras u lázeňského domu Libuše, odkud se vydáme dolu přes Bílou Opavu kolem pošty k rozdělení značek na protějším kraji lesa. Zde se dáme po zeleném okruhu vlevo jihovýchodním směrem, kdy stoupáme pozvolným úbočím návrší Hřebenu (958 m). Přejdeme přes modrou a na další křižovatce zahneme po žluté vlevo směrem na Ovčí vrch. Po jeho překonání klesneme k rozcestí Malá Hvězda.

Kyselka:

Na rozcestí Malá Hvězda se potkáme s modrou značkou. Nyní máme dvě možnosti, buď vlevo sejdeme polesní silničce na nižší křižovatku, nebo se dáme vpravo pěšinou a najdeme si prudkou zatáčku silničky. Na křižovatce dolní cesty se dáme vpravo, ale jen asi100 metrů, musíme totiž odbočit na lesní cestu vlevo podle Zlatého potoka. Držíme se stále podle jeho toku, až dojdeme k pěkně upravenému pramenu Kyselka. Vyvěrá zde minerální uhličito-vápenato-železitá kyselka stejného složení a původu jako v prameny v Karlově Studánce, tyto jsou známé od roku 1777.

Cíl v Karlově Studánce:

Od Kyselky pokračujeme dolu podle Zlatého potoka, kde níže narazíme na silničku, která nás dovede vpravo do osady Kyselka. Na křižovatce sedáme vpravo, ale u horních domů osady nejdeme po silničce prudce vpravo, ale lesní cestou skoro rovně k jihozápadu. Pak pokračujeme proti toku potůčku a vystoupáme na lesní silničku, po které jsme již šli kousek pod Malou Hvězdou. Dáme se po silničce vlevo a po vrstevnicovém opsání hřbetu Ovčího vrchu a přes potok Stará voda dojdeme na silnici od Bruntálu do Karlovy Studánky. Po silnici se dáme vpravo a za dalším hřebenem již narazíme na značky, které nás pohodlně dovedou do Karlovy Studánky.

Trasa měří 14 km, nevyšším bodem je Ovčí vrch (966 m), nejnižším osada Kyselka (690 m), celkově ale nastoupáme jen něco přes 500 metrů, což na Jeseníky vůbec není mnoho. Trasa je vcelku sjízdná i pro horská kola.