Z Luk do údolí Brtnice - Přímělkov, Rokštejn

Jednou z velmi navštěvovaných oblastí Vysočiny je údolí říčky Brtnice, zejména v její dolní polovině od stejnojmenného města po ústí do řeky Jihlavy. My část tohoto nádherného úseku navštívíme a za východisko si vezmeme městys Luka nad Jihlavou.

Luka nad Jihlavou:

Luka jsou starou osadou, která připomíná již na počátku 12. století, ve 14. století patřila třebíčskému klášteru. Od 16. století se zde uvádí tvrz, která měla stát za kostelem sv. Bartoloměje. Na konci 16. zde vznikl nový zámek, který byl v 18. století nákladně přestavěn a v roce 1870 snížen o jedno patro. Kolem se rozkládá rozsáhlý park o 19 ha.

Do Luk se dostaneme po silnici 404, na kterou se dostaneme z dálnice D1 od exitu 119 přes velký Beranov směr Vysoké Studnice nebo přímo z Jihlavy. Přes Luka projíždí i železniční trať z Jihlavy do Okříšek.

Výlet - Střížov:

Trasu začneme na nádraží, kde opatrně přejdeme přes koleje a dostaneme se na Železniční ulici a po ní se dáme vlevo. První odbočka vpravo je k lyžařskému areálu, ale my odbočíme vpravo až na druhé křižovatce do osady Na Balkáně. Pojdeme po okraji osady na její jižní stranu, ale pokračujeme již luční cestou stále k jihu. Po levé ruce máme dlouhé úzké pole, na jeho konci odbočíme vlevo a na dalším křížové křižovatce vpravo. Cesta se mírně vlní a dovede nás do Střížova. Jde o velmi starou ves s románsko-gotickým kostelem sv. Jana Křtitele a s modlitebnou Čs. církev evangelická z roku 1925.

Údolí Brtnice:

Nyní se musíme dostat do údolí Brtnice. Před kostelem, tedy na západ od něho, se úzkou prodlevou mezi domy čp. 61 a 99 klikatě dostaneme po vyježděné cestě na okraj vsi, zahneme vlevo a podle zahrady se dostaneme na luční cestu, která nás dovede vpravo na kraj lesa a údolíčka. Tím sejdeme k mostu přes Brtnici a na modrou značku. Přejdeme přes mostech a modrá značka nás dovede ke mohutné zřícenině hradu Rokštejn.

Rokštejn:

Tento hrad patří mezi nejmalebnější zříceniny v republice. Byl založen ve 13. století a v polovině 14. století prošel nákladnou přestavbou, za sto let byl pak opuštěn. Dnes prochází opravami a je možno vystoupit na věž, podle posledních informací jsou klíče k půjčení v Brtnici v muzeu. Od hradu dále pokračujeme po modré a zelené a pak jen po zelené.

Přímělkov:

Když zelená dorazí pod železniční viadukt, odbočíme před ním na pěšinu vlevo do svahu a na ostrohu nad železnicí dojdeme ke zbytkům hradu Přímělkov. Ten není tak zachovalý jako Rokštejn, existoval od poloviny 13. století do poloviny 14. století, kdy vyhořel a již nebyl obnoven. Jsou zde zbytky paláce, příkopy a valy. Z hradu se dáme po hraně ostrožny nahoru a po vyjití z lesa se podle pole dostaneme do vsi Přímělkova. Po její páteřní komunikaci se dáme vlevo až k rybníčku. Vlevo nad ním stojí budova tvrze s gotickými základy. Sem se přestěhovali majitelé hradu, když jim kolem doku 1350 vyhořel. Tvrz byla středem panství do poloviny 16.století, kdy začal sloužit hospodářským účelům.

Cíl - Luka nad Jihlavou:

Od tvrze, resp. od autobusové zastávky pod ní, se dáme kousek zpět a kolem rybníčka, kde za jeho hrází pokračujeme na sever polní cestou neustále mírně do vrchu. Později máme po levé ruce lesík a za ním na křižovatce zahneme vpravo. Projdeme kolem dvou malých rybníčků vpravo, vlevo je jeden vypuštěný (?), kolem samoty (čp. 69) a za ní asi po 150 metrech na křižovatce vlevo. Mírně se stočíme vpravo a za chvilku jsme již na polní křižovatce, kde jsme již pochodovali cestou od Luk. A my se proto dáme cestou do Luk, do našeho cíle.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je spodek viaduktu na Brtnici (430 m), nejvyšším pak polní cesta z Luk do Střížova (564 m), celkově ale nenastoupáme víc jak 500 metrů, což určitě není vzhledem k délce trasy mnoho. Jinak lze cestu absolvovat i na kole, jen se potrápíte při výstupu na hrad Přímělkov a pak do vsi.