Cesta do Polska - Kladská Nisa, Mezilesí, Kamienczyk

Dnes se vydáme na polskou stranu Orlických hor, do údolí Kladské Nisy, do významného historického města Mezilesí (Międzylesie). Samozřejmě tam můžeme dojet autem, vystoupit a projít se, ale my jsme přece turisté, a tak se tam vydáme pěšky. Ovšem nebude to cesta nijak dlouhá, aby nám ještě zbyl čas na prohlídku města, občerstvení a na návrat do naší vlasti.

Kamienczyk:

Cestu začneme v Mladkově, resp. na hraničním přechodu Petrovičky. Dostaneme se sem po silnici 311 z Jablonného nad Orlicí a z druhé strany z Deštné v O. Horách, po silnici č. 312 z Králík a nebo ze Žamberka. Hraniční přechod je vzdálen 3,5 km od středu Mladkova severně na silnici 312. Přechod do Polska slouží pouze pěším, resp. cyklistům. Na rozcestí si vybereme žlutou značku a sejdeme do osady Kamienczyk. Najdeme zde historické domy, ale také mnohé domy opuštěné i zřícené, významnou památkou je dřevěný kostel Michaela Archanděla z roku 1710. Nad kostelem se cesta vydá východním směrem, u křížku si cestu zkrátíme odbočením vlevo.

Mezilesí, (Międzylesie)

Cesta po žluté značce víceméně stále klesá do Mezilesí. Jde o místo založené na obchodní stezce z Čech do Kladska již asi v 11. století jako osada, jako město již v 13. století, kdy patřilo pod pravomoc českých panovníků. Za husitů bylo město zničeno, k rozmachu došlo v 16. a 17. století. Po roce 1752 město připadlo k Prusku, což přineslo úplnou germanizaci zdejších obyvatel.

Památky:

Z množství památek v historickém centru města uvádíme kostel sv. Těla Kristova s gotickými základy, ale později mnohokrát přestavovaného a hřbitovní kostel sv. Barbary, původně pozdně gotického, ale přestavovaného v 18. století. Hradní či zámecký komplex s původní Černou věží, dnes v barokní úpravě, za zmínku stojí i staré domy na náměstí (Trh), dřevěné tkalcovské domy z 18. století atd. Městu dominuje také vodárenská věž z roku 1908. Evangelický novogotický kostel byl přestavěn na sportovní halu.

Cesta zpátky:

Z města se zprvu vydáme po neznačených cestách, takže od evang.kostela se dáme přes Kladskou Nisu a silnicí pokračujeme vzhůru po okraji města až k viaduktu a pak vlevo silničkou kousek podle trati. Silnička se stočí mírně vpravo a začne stoupat úbočím Góry Biochniak (713 m), přejdeme přes ploché sedlo a za ním dojdeme na žlutou značku. Po ní se dáme vlevo a značka nás dovede do cíle v Petřikovicích.

Trasa měří 14 km, nejnižší místo je v Mezilesí (428 m), nejvyšší je vlastně na startu, 724 m n.m. Celkově nastoupáme i naklesáme asi 550 metrů. Trasa je vhodná i pro cyklisty.