Cvikov a jeho pěkné okolí

Město Cvikov je bránou do Lužických hor, v tom je jedinečné. V nejbližším okolí má například jedinečný výletní bod Dutý kámen, Kalvárii a určitě je dobré, že se tu nově vyznačil okruh kolem Zeleného vrchu. Město má i dobré autobusové spojení s Libercem, Ústím nad Labem a přes Nový Bor i s Prahou a podobně. Ještě před 40 lety zde jezdil vlak na trati Svor - Jablonné, dnes tu v okolí zůstala jen nádraží a v krajině úvozy a náspy železničního tělesa. K záporům Cvikova patří menší ubytovací kapacity, ale to se snad časem spraví.

Cvikov - náměstí:

Start naší dnešní trasy bude tradičně na náměstí. To se od starých dob notně změnilo, uprostřed na místě parčíku ubyla budova panského domu a byla zbořena i celá jedna strana náměstí i s hotelem Zlatý lev. Ze staré radnice je dnes restaurace s lidovým názvem U rafiček podle hodin, ze staré školy je zase městský úřad. Je to určitě dost změn na jedno náměstíčko. My se sejdeme u turistického rozcestníku a ze všech značek si vybereme žlutou na okruh kolem Zeleného vrchu.

Zelený vrch:

Jdeme Pivovarskou ulicí a pak Březovou a před sklady Crystalexu zahneme vpravo do lesa. a na rozcestí Pod lesním divadlem. Nyní se dáme pravou cestou a podle skalního hřbítku napravo stoupáme k Lesnímu divadlu. Zde se ale nehraje již mnoho let, takže nás zaujmou více srázy starého lomu a jeskyňky. Další rozcestí U Švýcarské boudy dává vzpomenout na dávné výletní místo, ovšem zbytky oné boudy jsou kousek pod námi a doporučujeme se navštívit, protože je ve zříceninách hluboký sklípek a je odtud pěný výhled. Pokračujeme dál po žluté a obcházíme dokola Zelený vrch, až dojdeme na Schillerovu vyhlídku. I zde můžeme vidět zbytky restaurace, ale výhled tu díky stromům moc velký není.

Nejsvětější Trojice:

Od Schillerovy vyhlídky se kousek vrátíme po žluté a odbočíme vlevo na klesající lesní cestu. Za nás širokým obloukem dovede na silnici z Drnovce do Mařenic. My se po této silnici dáme vlevo a na silniční křižovatce odbočíme prudce vpravo směr Kunratice. Vlevo u silnice jsou dva rybníky a my se pro hrázi horního dostaneme na druhou stranu údolí. Zahneme mírně vlevo a po kraji lesa dojdeme do jeho špice. Zde se cesta zlomí vlevo a zalesněným údolíčkem začneme mírně stoupat. V horní části lesa najednou po pravé ruce uvidíme skálu s úžasným reliéfem Nejsvětější Trojice z roku 1740. Pokračujeme dál na okraj lesa a kolem domku po levici. V lese po pravé straně se objeví hluboký úvoz a když si dáme pozor, na jeho skalní stěně najdeme další reliéf Útěk do Egypta.

Skalní mlýnský náhon:

Stále pokračujeme polní cestou na sever, až dojdeme na rozcestí s červenou značkou a dáme se po ní vlevo. Projdeme osadou Mařeničky a vstoupíme do širokého údolí Hamerského potoka. Jdeme s červenou po silničce až k ocelové kůlně vpravo. Kousek za ní, až vyjdeme na louku s jednou samotou, odbočíme na neznačenou pěšinu vlevo. Jdeme podél potoka až k místu starého Neumannova mlýna. Po budovách nezbylo skoro nic, zůstaly jen prostory vytesané do skály. Ústí zde i skalní náhon, pokud ho ale neobjevíme, jdeme dál a do náhonu se dostaneme bočními vstupy po levé straně ve svahu. Tato chodba byla ražena v roce 1843 a vedla v ní voda pohánějící mlýnská kola z rybníku za silnicí. K této silnici ostatně za chvilku dojdeme, ale ještě spatříme reliéf Krista.

Cvikov, cíl cesty:

Po silnici se dáme vlevo a dojdeme do Trávníku. Zde narazíme na modrou značku, která nás před Kalvárii dovede do Cvikova, našeho cíle. Trasa měří 14 km, nejnižší místo je ve Cvikově při potoku 342 m n.m., nejvyšším místem je cesta před Schillerovou vyhlídkou 489 m, celkově nastoupáme něco málo přes 400 metrů, takže jde o velmi pohodlnou cestu. Pro zkušenější jezdce ji lze zvládnout i na horských kolech.