Okolí Kryštofova Údolí - Machnín, Hamrštejn atd...Pěkný výlet.

Kryštofovo Údolí je poutním místem na Liberecku, zejména v předvánočním čase. Ale hojně se navštěvuje po celý rok, leží v pěkné krajině a je zde několik zajímavostí, které přitahují zájemce nehledě na jejich věk.

Poloha a doprava:

Obec leží na okrese Liberec, asi 8 km západně od tohoto města, na silnici č. 592 z Chrastavy do Osečné v hlubokém údolí Údolského potoka, jinak zvaného Rokytka. Obcí prochází také železniční trať 086 z Liberce do České Lípy, v katastru obce jsou dvě zastávky Kryštofovo Údolí a Novina. Do obce zajíždějí autobusové linky zejména z Liberce, ale i linka č. 16 liberecké MHD.

Historie:

Kryštofovo Údolí, dříve "Údol svatého Kryštofa" bylo jako Holundergrund (Bezové údolí) založenu na počátku 16. století. Obyvatelé se živili hornictvím, výrobou železa v hamru, pálením dřevěného uhlí a vápna, výrobou troudu a zemědělstvím, od 19.století v textilní továrně v nedalekém Machníně. K oživení obce došlo po výstavbě silnice (1858) a železnice (1900).

Památky:

V obci najdeme roubené a hrázděné domy, nejcennější památkou je ranně barokní dřevěný kostel sv. Kryštofa z roku1686 s márnicí a zvonicí s šindelovou střechou ve tvaru makovice. Technickou památkou je železniční viadukt v Novinách stojící v oblouku na 14 podpěrných sloupem o délce 198 metrů a výšce až 30 metrů. Malý viadukt je dlouhý 127 a vysoký 17 metrů a má 10 opěrných sloupů.

V patře restaurace ,,U Kryštofa" je Muzeum betlémů s celoroční expozicí, na Vánoce se venku staví Jírův betlém. Novodobou zajímavostí je orloj, vybudovaný ze staré trafostanice v roce 2008.

Výlet:

Na našem výletu si prohlédneme hlavní památky v obci a v okolí a projdeme se i místnímu hlubokými lesy. Začneme v centru u restaurace, orloje a prodejny keramiky, dáme se po silnici nahoru a dojdeme podle šipek k Malému a pak i k Velkému viaduktu. Vrátíme se zpět a vyjdeme si ke kostelu a pokračujeme po žluté značce úbočím Spáleného vrchu a Rozsochy do Srního sedla. Zde jsme v nejvyšším bodě naší cesty ve výšce 604 metry nad mořem.

Machnín:

Ze Srního sedla klesneme po zelené, žlutá odbočí vpravo do Karlova. Sejdeme na silničku a po ní vpravo dojdeme do Machnína. Pokud nás zajímají historické památky, tak kousek za nádražíčkem vlevo za továrním objektem je na okraji srázu objevíme velmi zajímavé tvrziště s hlubokými příkopy, říká se tu Halířova tvrz.

Jinak se dáme podél železniční trati vlevo, přejdeme po viaduktu a vpravo narazíme na žlutou značku.

Hamrštejn:

Žlutá značka nás dovede k železniční zastávce Machnín hrad. Přejdeme přes koleje a vystoupáme na výšinu nad zastávkou, kde objevíme pěkné trosky hradu i s pěkným odpočívadlem, tedy sezením. Hrad dnes tvoří ovál chráněný obvodovou zdí a dvě věže, trochu nám to připomíná známé Trosky. Hrad byl postaven na ochranu zdejších dolů a hamrů snad počátkem 14.století, připomíná se roku 1357 a opuštěn byl v polovině 16. století.

Kryštofovo Údolí, cíl:

Po prohlídce hradu a odpočinku sejdeme zpět na žlutou značku a u Nisy na rozcestí Pod Hamrštejnem. Zde se dáme vlevo, podejdeme viadukt a neodbočíme s modrou vpravo, ale pokračujeme po neznačené cestě podle řeky a pak údolím až na hlavní silnici. Ta nás již v klidu dovede zpět do Kryštofova údolí.

Trasa měří 14 km, vlastní převýšení je od 305 metrů u Nisy po 604 metry na Srním sedle, ale fakticky nastoupáme více jak 600 metrů. Cesty jsou však pěkné, pohodlné, celá trasa je zvládnutelná i na horských kolech.