Český ráj, cesta po neznámých hradech - Hrubá skála, Kavčiny, Čertova ruka, Radeč

Dnes se v Českém ráji vydáme na cestu po třech skalních hrádcích, které jsou sice známé, ale neznáme jejich minulost. Napadá nás myšlenka, zda ještě nějaké hrady skály Českého ráje neskrývají. Ale to je jiné cestování, proto to nechme na jindy. Jinak se projdeme nejen po hrádcích Hruboskalska, ale navštívíme i další významná místa této oblasti.

Hrubá Skála:

Dnešní start výletu si dáme na rozcestí turistických cest u zámku Hrubá Skála. Nenechte se nyní zlákat zámkem, ale skálou nad rozcestím. Když ji z boku obejdeme, schody nám umožní vystoupat nahoru na Prachovnu, kde spatříme zbytky starých staveb a valů. Uvažuje se o tom, že šlo o předsunuté opevnění hradu Hrubá skála a vážou se sem pověsti o Janu Žižkovi. Je odsud pěkná vyhlídka.

Radeč:

Sejdeme zpět na rozcestí a dáme se po červené k Adamovu loži po silničce směrem na Vyskeř. Po chvilce se červená odpojí vpravo, ale jdeme již bez ní po silnici a obejdeme s prudkou zatáčkou výšinu nalevo nad námi. Projdeme sedlem a když se po pravé ruce začnou zvedat skály i svah, odbočíme na lesní cestu vpravo. Vyjdeme na vršek Stávek (416 m) a pokračujeme po jeho hřbetu k severozápadu. Lesní cesta se zlomí vlevo a asi po 300 metrech odbočíme na klesající pěšinu vpravo. Sejdeme ke skalám, na kterých stojí zbytky hrádku Radeč. Jsou zde dva příkopy, vytesané prohlubně po budovách a věži a také za druhým příkopem drážka pro palisádu. Na konci hrádku sejdeme úzkou průrvou severně k rozcestí turistických značek pod námi.

Kavčiny:

Na rozcestí Pod Radčí se setkávají modrá a zelená. My se dáme po samostatné zelené k osadě Radeč a dál na rozcestí U Radče. Zde pokračujeme po zelené i dalších barvách na rozcestí Kavčiny. Zde vlevo odbočují dvě neznačené cesty, druhá míří do údolíčka a první vede po hřbítku, a tou se dáme. Dovede nás totiž na konec skalní ostrožny, kde jsou zbytky hrádku Kavčiny. I zde najdeme jen zbytky vytesaných prostor ve skalách a zbytky po stavbách. Po prohlídce se vrátíme na rozcestí Kavčiny.

Čertova ruka:

Z rozcestí se vydáme po modré k Čertově ruce. Skalnatou výšinu s tímto názvem máme po levé ruce, bohužel je oficiálně nepřístupná. Kdybychom se tam však dostali, jde vlastně o dvě mohutná skaliska svírající pravý uhel u Šourkovy jeskyně. Skalisko východní je zbytkem keltského obětiště a je přístupné úžlabinou svrchu krytou velkým kamenem tvořícím bránu. Skupina skal v západní části je zbytkem dalšího středověkého hrádku přístupného ve skále vytesanou polochodbou. Na skalách pak najdeme další skromné zbytky po stavbách a nepřístupnou cisternu. Je odsud úchvatný rozhled.

Hrubá Skála - cíl:

Po červené značce dojdeme pod Kapelníkem a kolem pramenu k dalšímu zvanému Kořenského na lesním rozcestí. Zde opustíme modrou značku a vystoupáme pěšinou vpravo jihovýchodním směrem k Arboretu Bukovina. Odsud se pak již po červené snadno dostaneme do našeho cíle u Hrubé Skály.

Trasa měří něco málo přes 7 km, převýšení je od nejnižšího místa u Kořenského pramene 309 m k vrchu Stávek 415. Ale protože se pohybujeme ve skalách nahoru a dolu, dohromady nastoupáme asi 500 metrů. Cesta není vhodná pro cyklisty.