Krušné hory na obě strany - Česko - saské pomezí

Dnes se vydáme do krajiny na česko-saském pomezí a projdeme se po obou zemích. Objevíme nejen hezkou přírodu, ale i historická díla, která dodnes stojí za obdiv. Do místa startu se můžeme vydat pouze nějakým vozidlem, případně ho použít jako část etapového výletu. Jde totiž o hraniční přechod v Českém Jiřetíně.

Český Jiřetín:

Český Jiřetín leží 21 km po silnici z Litvínova a 23 km z Oseka i z Hrobu u Teplic. Vznikl na konci 16 století jako dřevařská osada, a hned tu vznikl spor o clo na dřevo. Roku 1760 si nechal hrabě E. P. Waldstein - Wartenberg postavit lovecký zámeček a nazval ho Lichtenwald, dřevěný zámeček stojí dodnes. V obci najdeme dřevěný kostel sv. Jana Křtitele přenesený sem z Flájí před výstavbou přehrady.

Flájský plavební kanál:

Přejdeme hraniční most a na Saské straně se dáme po červené značce po silnici vpravo směr Rechenberg. Značka pak silnici opustí a začne lesem stoupat na plochý hřbet. Na jeho protější hraně narazíme na Flájský plavební kanál či Floßgraben nebo-li Nový plavební kanál. Jde asi o 18 km dlouhý umělý kanál, i když ne první v tomto kraji. Starší kanály byly Marienberský (1556), Annaberský (1564-1566) a kanál Görsdorf-Blumenau (1566). Nový byl vybudován v letech 1624-1629 na popud pánů z Lobkovic v Čechách a pánů ze Schönbergu v Sasku, sloužil pak skoro 250 let přepravu surového dřeva. Po výstavbě železnice z Freibergu do Rechenberg-Bienenmühle byla plavba doku 1872 či 1874 ukončena. V letech 1882 až 1883 byla v Českém Jiřetíně vybudována továrna na lepenku, plavební kanál sloužil jako náhon pro vodní turbínu. Po skončení provozu v papírně kanál zpustl a dnes se ho přes snahu nepodařilo ještě v celé délce obnovit.

Rechenberg:

Pokračujeme podél kanálu vlevo, kde můžeme vidět více vlevo se odpojující Starý kanál, jinak jdeme po směru toku vody asi 400 metrů. Zde na rozcestí značek se dáme vpravo po lesní silničce a po červené značce do obce Rechenberg-Bienenmühle. Nás bude ale zajímat Rechenberg, protože zde na skále nad říčkou Freiberger Mulde jsou zbytky středověkého hradu a pod ním zámek a pivovar.

Hrad Rechenberg bylo původně velké hradiště, jeho valy se dochovaly v lesíku za zámkem (Schanze). Hrad na koncové skále založili příslušníci českého rodu Hrabišiců k ochraně obchodní cesty. Během 16. století v podhradí vznikl zámek a hrad na skále zpustl. Budovy zámku slouží jako radnice a ubytovna. V 16. století také začal vařit pivo zdejší pivovar, který má i rozsáhlé sklepy z roku 1780. Pro veřejnost zde bylo otevřeno Pivovarské muzeum.

Zpět na hranice:

Po prohlídce Rechenbergu se vydáme po zelené k jeho nádražíčku, kde se napojíme na žlutou značku, která nás po odbočení vlevo povede lesní silničkou údolím Trostbachu (Potok útěchy). Když dojdeme na lesní rozcestí, žlutá odbočí vpravo, ale my se dáme vpravo a po 200 metrech odbočíme vlevo na lesní cestu. Ta nás dovede na výšinu Fischerwald a jejím úbočím jižním směrem klesneme k hranicím na Bystrém potoku (Pfützenbachel).

Opět k Flájskému kanálu:

Po toku Bystrého potoka zahneme vpravo po zelené a žluté značce. Ujdeme asi 400 metrů a staneme na rozcestí, kde se obě značky rozcházejí a navíc tudy vede naučná stezka Flájský kanál. My ji použijeme, zahneme vlevo do Čech a jdeme podle kanálu. Nejdřív nás cesta vede lesem, ale pak loukami, opět lesem pak obejdeme půlkruhem návrší vlevo nad námi. Pak staneme na silnici u domků Českého Jiřetína a také na červené značce. Po té se také dáme vpravo a podél potůčku klesneme do cílového místa u hraničního přechodu.

Trasa měří 14 km, nejnižším místem je Rechenberg 563 m, nejvyšším Fischerwald 750 m n.m., celkově ale nastoupáme asi 600 metrů. Cesta se dá vcelku zvládnout i na horských kolech, jen je potřeba vědět, že na pěších cestách mají chodci přednost.