Hraničními hvozdy po pevnostech a za vlky

Nejvýchodnější obcí v České republice je Hrčava, nejvýchodnější místo však náleží sousední obci Bukovec, ale to jsou jen statistická data. Důležité je, že jde o obce položené v pěkné a turisticky přitažlivé oblasti.

Poloha a doprava:

Obec leží 8 km jihovýchodně od Jablůnkova těsně u hranic se Slovenskem, takže 10 km severně od Čadce. Kde i o nejvzdálenější obec od Prahy, přímou čarou je to 325 a po silnicích 415 km.

Nejvýchodnější část obce leží na Trojmezí, na hranicích s Polskem a Slovenskem. S dopravou sem to není jednoduché, vede sem úzká silnička dlouhá 12 km z Mostů u Jablůnkova, kde navazuje na silnici 1. třídy č. 11 z roku 1965, dřív sem vedly jen polní a lesní cesty.

Historie:

Osada Hrčava se připomíná v roce 1645, kdy se zde budovaly pohraniční pevnosti, některé z nich navštívíme. Osada patřila o obci Javořinka a část k Bukovci. Problémem bylo, že Javořinku ovládali nacionalističtí Poláci a zde žili převážně Češi. K osamostatnění obce došlo až po roce 1918. Obec Hrčava má mnohá nej..., které nelze pro jejich množství a nedostatek místa vypisovat.

Památky:

Hlavní památkou je rázovitý dřevěný kostelík z roku 1936. U obce se v lese nachází od roku 1937 Lurdská jeskyně s Lurdskou madonou nad pramenem, místní zde říkají U Panenky. Budova bývalé Masarykovy školy je z r. 1924, dnes je zde MŠ a minimuzeum. Nejstarší hospoda U Sikory je z roku 1927.

Výlet:

Jak bylo naznačeno, vydáme se krajinou, kde navštívíme také některé z mnohých opevnění ze 17. a 18. století. Jedno z opevnění stálo i na jihu obce na vrchu Šance (608), ale je to mimo naši trasu.

Džolek:

Trasu začneme u rozcestníku naproti pohostinství u zastávky autobusu a vydáme se po žluté směrem na Komorovský Grúň. Jdeme severovýchodním směrem přes obec, pak po hranicích a v místech, kde se žlutá od hranice uhýbat vlevo, pokračujeme po hraniční pěšině na vrchol kopce Na Dílech (701 m), kde na severozápadní straně najdeme poměrně dobře zachovalé jedno z opevnění Džolek.

Hraniční přechod Bukovec:

Sejdeme z vršku po západní straně na rozcestí se zelenou značkou, po které se dáme vpravo a klesneme k osadě Za Chrastím, přejdeme přes rozcestí Za Kempou a Rašeliniště.

Odtud se můžeme po značkách dostat na nejvýchodnější místo naší republiky. Jinak dojdeme na konec zelené značky u hraničního přechodu Bukovec. Na polské straně můžeme navštívit Dům třech národů.

Kempa:

Od přechodu stoupáme po silnici asi 600 metrů a zahneme ještě před vstupem do lesa po obou stranách silnice na polní cestu vlevo. U prvních domků zahneme vpravo a stále stoupáme směrem k lyžařskému vleku. Na kraji lesíku pod námi je jedno ze tří zdejších opevnění, k dalšímu dorazíme, když se pustíme kousek podél vleku. Třetí opevnění s valem a příkopem najdeme tak, že se vrátíme na betonovou cestu a vpravo pod jejím koncem jsou valy jíž z dálky vidět.

Sušanské šance:

Od posledního opevnění se dáme jižně, tedy s vlekem za zády, k remízce a po cestě podle ní vlevo. Mineme plochý vrchol a po hřbetu se stáčíme pozvolna k jihovýchodu. Před námi se objeví mělké sedlo a na vršku za ním jsou nejhezčí zbytky opevnění v oblasti, Sušanské šance.

Poslední vlk:

U opevnění klesneme podle remízky jihozápadně do obce Bukovec, kde u školy narazíme na červenou značku, po které se dáme na Komorovský Grúň. Zde se za rozcestníkem, kde končí žlutá a zelená, od červené odpojíme a nebudeme s ní stoupat, ale klesneme šikmo vlevo jihozápadním směrem rovnou lesní cestou na červenou značku. Ta nás dovede k pomníku posledního vlka v Beskydech.

Hrčava - cíl:

Od pomníku klesneme po značce k silnici, která nás vlevo dovede do Hrčavy, ale cestu si lze podle potoka v serpentině zkrátit.

Trasa měří 14 km, převýšení je od nejnižšího místa v Bukovci 476 k nejvyššímu na vršku Na Dílech 701 metrů nad mořem, celkově ale nastoupáme asi 650 metrů. Trasa je vcelku vhodná i pro cyklisty, ovšem místy je povrch cest travnatý.