Malé Svatoňovice, Jestřábí hory,

Malé Svatoňovice jsou známé jako rodiště Karla Čapka. Jde také o známé východisko do Jestřábích hor s nejvyšším vrcholem Žaltmanem (739 m).

Poloha a doprava:

Malé Svatoňovice leží asi 11 km jihovýchodně od Trutnova, severozápadně 16 km od Náchoda a 7 km od Červeného Kostelce. Malé Svatoňvice spojeny okreskou se silnicí 1. třídy č. 14 v Batňovicích mezi Úpicí a Rtyní v Podkrkonoší. Spojení sem je i železnicí z Trutnova do Červeného Kostelce a Jaroměře.

Historie:

Malé Svatoňovice vznikly jako osada Velkých Svatoňovic u pramene, také se jim říkalo Studánka svatoňovická, nebo Svatoňovičky, německy Baad Maria Bründl. Od konce 18.století se v okolí začalo těžit hnědé uhlí, což dopomohlo k velkému rozvoji obce. Byl zde horní úřad, postavily se nové domy, železnice, vznikly i jiné provozy, např. přádelna. Od poloviny 19. století zde působily lázně a v nich pracoval od roku 1883 i MUDr. Antonín Čapek, otec Josefa a Karla Čapkových. ...

Památky:

Barokní kostel Sedmi radostí P. Marie dala v roce 1731 postavit tehdejší majitelka náchodského panství Anna Marie Viktorie Piccolomini de Aragona na místě dřevěné kapličky poblíž zázračné studánky. Mariánský sad je lesoparkem poblíž kostela zbudovaný v letech 1891 - 1893, je zde sedm 7 kapliček a křížová cesta se 14 dřevěnými kříži. V rodném domě Karla Čapka v roce 1946 založeno Muzeum bratří Čapků, na nádraží je vojenské muzeum věnované opevnění z období 1.republiky.

Výlet - Jestřábí hory:

Výlet, který zde nabízíme, prochází nejen pěknou krajinou s výhledy, ale nabídne i pohled do historie kraje. Z centra obce vycházejí značky v osmi směrech, výběr je opravdu veliký. My se ale dáme po červené směrem do Jívky a Jiráskových Skal a vystoupáme kolem Petrovické kapličky na hřbet Jestřábích hor na rozcestí Pod Kolčarkou. Vpravo dojdeme z bunkru Pod Kolčarkou a dál pokračujeme po zelené nebo jen po linii řopíků kolem bývalého Dolu Z. nejedlého, věznice Odolov a památníku Osvobození k pěchotnímu srubu T-S 26. Ten funguje i jako muzeum, takže, když je otevřeno, doporučujeme prohlídku. Zelená značka nás pak dovede ke Kryštofovým kamenům se zkamenělými stromy.

Halda Ida:

Od Kryštofových kamenů se vrátíme po zelené, ale za prvním řopíkem neodbočíme ke srubu 26, ale jdeme rovně bez značek. Před dalším řopíkem odbočíme vlevo a vystoupáme na lesní silničku z červenou značkou. Po ní se dáme vpravo a na kraji lesa pak po žluté vlevo. Žlutá nás pak dovede na vlakovou zastávku Rtyně a pak u prvního rtyňského domku s rybníčkem vlevo odbočíme na neznačenou silnici vpravo. Pod druhým elektrickým vedením, v místech, kde se k silnici připojuje zprava výrazná polní cesta, odbočíme na pěšinku vlevo. Pěšinka nás povede pod dráty el. vedení k jímce a za ní se dáme vpravo a vystoupáme na kopec. Ale to není kopec, to je halda dolu Ida. Ta převyšuje okolí asi o 50 metrů. Nahoru vedou různé pěšiny, které také využijeme a na vrchol vystoupáme.

Cíl v Malých Svatoňovicích:

Na západním úboči haldy u jezírka narazíme na červenou značku. Ta nás pak povede kolem nádraží do centra Malých Svatoňovic.

Trasa měří 13 km, převýšení je od 402 metrů v M. Svatoňovicích po 648 metrů nad mořem u bunkru Pod Kolčárkou, v součtu to je ale asi 500 metrů. Trasa je vhodná i pro horská kola.