Vysočina, jak ji neznáme - Melechov, Čertův kámen

Vysočinu máme rádi z mnoha hledisek, pro přírodu, památky, zádumčivost a jistě si každý přisadí i svůj vlastní aspekt. Dnes se vydáme na výlet, který tohle všechno splňuje, trocha tajemství, lesy, voda...

Nezačneme ale v žádném větším městě, ale na malém nádražíčku Smrčná, kousek od slavných Stvořidel. Ty tu jsou jako Čertův kámen největším lákadlem, ale my se podíváme úplně jinam.

Poloha a doprava:

Smrčná je na železniční trati mezi Ledčem a Světlou, obojí nad Sázavou. Nedaleko leží i silnice I/150 ze Světlé opět do Ledče, ale je nutno odbočit v osadě Leštinka, Smrčná je totiž na druhé straně řeky. Pokud přijedeme vlakem, je to jasné, ale pro ty, kteří přijedou autem, doporučujeme zajet přímo do Smrčiny a nechat auto poblíž turistického rozcestníku.

Bilantova Lhota:

Jak bylo řečeno, trasu začneme ve Smrčné a dáme se po červené směr Stvořidla. V místech, kde se řeka stáčí vpravo i se značenou cestou a vstupuje do lesa, my odbočíme neznačenou cestou vlevo a vystoupáme do Bilantovy Lhoty. Dáme se po silnici vpravo, obejdeme údolíčko spadající k Sázavě a za ním po okraji louky se dáme vpravo dolu. Asi po 150 metrech v místech, kde dojdeme na okraj pole, na okraji srázu spatříme příkopy a valy hradu z 13. století. Hrad není veliký, ale určitě zajímavý svou polohou a tím, že neznáme jeho historii ani jméno.

Melechov:

Vrátíme se na silnici a dojdeme do Dobrovítovy Lhoty. Zde narazíme na žlutou a po ní vpravo začneme stoupat na horu Melechov. Ta ale teď nebude cílem, na okraji lesa totiž odbočíme neznačenou vpravo, projdeme esíčko a narazíme na zelenou na rozcestí Melechovská tvrz - odbočka. Takže odbočíme a dojdeme ke tvrzi. Byla postavena na počátku 15. století a opuštěná byla kolem roku 1550.

Čertův kámen:

Po prohlídce tvrze se vydáme po lesní cestě rovnou do kopce a dojdeme na lesní silničku, po které jsme již šli k hradu. Ale my se dáme vpravo skoro po vrstevnici. Mineme lyžařské středisko a chatu Melechov i východisko lyžařských stop u rybníku Homole. Tady se můžeme případně vykoupat a kousek za tenisovým areálem v lese na křižovatce odbočíme vlevo a pozvolna stoupáme asi jeden kilometr do mělkého sedla. Tady silničku opustíme silničku a ještě vystoupáme na mírné návrší, kde na kraji lesa narazíme na červenou značku. Po ní se dáme vlevo a v lese za potůčkem odbočíme vpravo a dojdeme k Čertovu kameni. Jde o zajímavý kámen, jakoby složený z lívanců nebo u nějakých placek.

Vrch Melechov:

Nyní se konečně vydáme na vrchol Melechova, kyslík ale nepotřebujeme, je to výška 715 metrů n.m. Vrátíme se na červenou značku a dojdeme na rozcestí Rohule. Na vrchol nás pak dovede zelená, ovšem hora je bez výhledu, ale dojdeme k bývalé rozhledně. Ani ta rozhled nenabídne, je totiž zavřená. Zato, když se dáme po žluté, můžeme se osvěžit u Melechovské studánky.

Cíl Smrčná:

Od studánky klesáme dál po žluté, ale neodbočíme po svahu vlevo, klesneme po neznačené do Koňkovic a zde po modré do Smrčné.

Trasa měří 17 km, převýšení je od Sázavy (376 m) na Melechov (715m), celkově se ale nasčítá na 600 metrů. Trasa je vhodná i pro cyklisty.