Po Krkonoších na polské hranice - Výlet Horní Mísečky, Labská Bouda, Jilemnická Bouda.

Jsou lidé, kteří nedají na Krkonoše dopustit a považují je za nejkrásnější hody, alespoň tedy nás. Je však pravda, že putování Krkonošemi nabízí plno krás, jen je trochu problém pro ty, kteří tu jsou třeba jen na jeden den, aby se dostali, kam chtějí. Soukromá doprava na vrcholy je samozřejmě z ochranářských důvodů omezená a veřejná zase nejezdí, kam bychom třeba potřebovali. Světlou výjimkou jsou Horní Mísečky, kam zajíždí autobus z Jilemnice, ale i z jiných míst.

Poloha a doprava:

Horní Mísečky jsou horskou osadou ve výšce asi 1000 metrů nad mořem. Leží 3 km západně od Špindlerova Mlýna a 8 km východně od Rokytnice nad Jizerou. Silnicí č. 286 jsou Horní Mísečky spojeny s Jilemnicí přes Hrabačov, Dolní Štěpánici a Vítkovice.Turisté pak rádi využívají lanovou dráhu ze Špindlerova mlýna na Medvědín, odkud je to do Míseček necelé 2 km.

Historie:

První bouda byla v Horních Mísečkách postavena již roku 1642, bydleli zde hlavně dřevaři a horníci. V polovině 20. století se tu prováděl rudný průzkum, po kterém tu zbyly haldy hlušiny a některé objekty sloužící k rekreaci (ČSTV).

Trasa:

Autobus staví v Horních Mísečkách a nad ním u Jilemnické boudy je rozcestník cest a vydáme se po červené směrem na Medvědín, ovšem nepůjdeme k němu, ale budeme pokračovat serpentinami silnice a pak opět po červené až k Vrbatově boudě. Od zdejšího rozcestí pokračujeme dál po červená nad Kotelní jámu, kde se pak napojíme na žlutou k rozcestí U čtyřech pánů a dál přes Labskou louku a dojdeme k pramenům Labe. Je to jedno z nejnavštěvovanějších míst v Krkonoších, a právem, protože Labe je jedním ze symbolů Evropy. Můžeme se také zamyslet, za jak dlouho voda odtud dorazí do Severního moře.

Od pramenu Labe jdeme dál po naší žluté až k České budce. Je to rozcestí na stání hranici. Zde žlutá končí a my se dáme vpravo po hranici a po červené. Ta se přísně nedrží hraničních patníků, ale dovede nás na jedno překrásné místo, nad Sněžné jámy, které jsou na polské straně Krkonoš. Zde stojíme na nejvyšším místě naší trasy, 1480 metrů nad mořem.

Po prohlídce místa a vyhlídek do Polska, případně i občerstvení, se vydáme na cestu do Čech.Je to ostatně pár metrů, kde na hranicích červená končí a dál vede zase jen žlutá. Kousek od hranic si odskočíme ke Kamenné studánce, vrátíme se na žlutou a dorazíme k Labské boudě. Při její moderní stavbě se rozpoutala velká debatu o vhodnosti takové stavby, ale dnes se většina lidí již s jejím vhledem smířila.

Na rozcestí pod Labskou boudou se svěříme červené, která nás provede okrajem Labského dolu k Ambrožově vyhlídce, v hornímu stanovišti nad Pančavským vodopádem a kolem Hančova pomníku k Vrbatově boudě. Pokud si to neuvědomujeme. tady jsem tu dnes již byli, a abychom nešli stejnou cestou, dáme se po modré k bývalým Jestřábím boudám, kde se dáme vlevo po žluté. A tato žlutá nás již dovede do místa začátku, tedy do cíle naší trasy.

Trasa měří 16 km, převýšení je 450 metrů a vede po pěkných většinou zpevněných cestách. Lze ji proto celou absolvovat i na kolech.