Okolí Sloupu I. - cesta do Pekelných dolů

Podhůří Lužických hor nabízí turistům, ale i dalším zájemcům o historii, památky a přírodu, mnoho zajímavého. Pro některá místa je příznačné, že se zde projevuje snaha nabídnout něco nového, ale většinou se to rodí velmi těžce pro odpor některých skupiny lidí, jednotlivých občanů i úřadů. Kolik takových projektů se proto nepodařilo dokončit, těžko odhadneme, ale ty, které tu jsou, nám dělají velkou radost. Na naší cestě to bude hlavně projekt Pekelné doly a v pokračování rozhledna ve Sloupu.

Sloup v Čechách:

Když se řekne Sloup v Čechách, asi se většině lidem vybaví skalní hrad. Hradní skála nabízí pěkné výhledy, romantické skalní prostory. Z hradu dochovalo málo, jen některé skalní prostory a nejasné obrysy budov. Od konce 17. století zde byla poustevna, která dokázala některé starší prostory zcela překrýt a mnohé nové vystavět a vytesat.

Ve vsi je pak barokní zámek, veřejnosti nepřístupný, s parkem, který je volně přístupný, barokní kostel a jsou tu i drobné památky a ukázky lidové architektury.

Záhořínská kaple:

Sloup nemá informační centrum, je u samoobsluhy několik map, vývěsek a rozcestník. Takže se shromáždíme zde a první nás povede žlutá značka k Záhořínské kapli. Cesta vede kolem ohrad s koňmi i s výhledy na Lužické hory, zejména na Klíč, a na Polevský hřeben, již ale patřící ke Českému středohoří. Záhořínská kaple byla postavena v roce1740, rád sem chodívali sloupský rodák Břetislav Mikovec.

Svitava:

Od kapličky klesáme ve směru, kterým jsme se vyšli, tedy na jihovýchod. Kousek nás vede místní okruh, ale ten odbočí vlevo, a my jdeme po neznačené, resp. po zbytcích staré turistické cesty. Jak vyjdeme z lesa, vidíme před sebou osadu Svitavu. Projdeme Svitavou a dáme se na křižovatce rovně směrem na Cvikov. Přejdeme přes říčku Svitavku, vpravo mineme tenisové kurty a za domem za nimi odbočíme polní cestou vpravo. Kdybychom šli rovně, po 400 metrech dojdeme ke sklárně Ajeto se Sklářskou hospodou.

Skalní jez:

Cesta nás dovede k významné technické památce. Když se po roce1750 budovala ve Svitavě brusírna zrcadel, k pohonu strojů se vybudoval vodní náhon. řeka zde tunelem vstoupí do skály a při výstupu se pomocí jezu zvedla voda a hnala se skálou a pak otevřeným náhonem směrem k brusírně. Při nízké hladině vody se dá snadnou projít odtokovým kanálem, ale jinak i po lávce nad jezem.

Skalní náhon:

Od jezu pokračujeme asi 300 metrů a vlevo uvidíme skalní portál. Zde začíná nejúžasnější technická památka v okolí, skoro 400 metrů tunelu, kterým vedl vodní náhon. V jednom místě se dostaneme otvorem do ohromné umělé jeskyně a dál i k vyrovnávacímu náhonu. Na konci tunelu vystoupáme ven po schůdcích, ale odvážnější mohou pokračovat i nižším tunelem pod silnicí.

Budova u silnice je část původní brusírny, dnes je zde keramická a v druhé půli sklářská dílna.

Pekelné doly:

Půjdeme-li kousek po silnici, odbočka nás dovede k ohromných skalním prostorům, které jsou dnes známé jako Pekelné doly a jsou světoznámou motoristickou základnou, samozřejmě s možností občerstvení. Samozřejmě sem mohou vstoupit i pěšáci, cyklisté, kdokoliv, pokud je otevřeno. Prostory jsou bývalými lomy, které byly za 2.sv. války upraveny jako výrobní prostory pro válečnou výrobu.

Pokud jsme sem došli, máme za sebou 6 km, od Pekelných dolů se můžeme vrátit po silnici přes Svitavu a Lindavu do Sloupu (6,5km), přes Svojkov do Sloupu (8,5 km), nebo jít do Velenic a pak přes Nové Zákupy do Zákup (7,5 km). Pokud ale nechcete šlapat asfalt, nechte se vést pokračováním tohoto článku ve druhém dílu.