Kde začala historie Místku - Výlet kolem Frýdku Místku.

Dnes se vydáme na velice pohodlný výlet bez velkých převýšení, ale přesto zajímavý, protože poznáme pěkná místa v okolí Místku.

Historie:

Místek, dnes součást dvouměstí Frýdek-Místek, který jako osada poprvé připomíná roku 1267. Opevněná osada, snad městečko, stála ale jinde, jak se níže dozvíte. Současné město vzniklo až na konci 14. století, kdy patřilo k těšínskému knížectví, pak patřilo až do roku 1850 k frýdeckému panství. Ke spojení obou měst došlo v roce 1943. Z památek Místku uvedeme, že celé centrum je památková zóna se spoustou starých domů, ale jmenovitě za pozornost stojí trojice kostelů sv. Jakuba, sv. Jana a Pavla a Všech svatých.

Olešná:

Dáme si sraz na místeckém pěkně upraveném náměstí, je zde i informační centrum. Jdeme Starou cestou k podchodu pod Hlavní třídou a na její druhé straně narazíme na modrou značku. Po té se dáme vpravo a po 3 km se dostaneme k vodní nádrži Olešná. Ta slouží zejména k rekreaci, je zde například jeden z největších aquaparků v republice, část je otevřená a část krytá.

Lisůvky:

Od přehrady nás modrá dovede k otočce autobusu, zde se odpojíme, přejdeme ulici Nad přehradou, mineme autobazar po pravé ruce a zahneme na silnici E462 (Příborská) vlevo. Asi po 70 metrech opatrně přejdeme na boční cestu (Bahno-Štandl). Asi po 300 metrech se silnička zatočí prudce vlevo a my po zatáčce odbočíme vpravo na polní cestu a u lesa přijdeme na další silničku (Pod Štandlem). Tou se dáme vlevo a budeme se jí držet, i když se pak změní na Hraniční. Procházíme Lysůvkami, mineme kostel P. Marie, za vsí se cesta změní na Stařičskou. Až vyjdeme ze ves, mineme po pravé ruce dvě samoty, u druhé odbočíme na polní cestu vpravo, abychom si zkrátili cestu, mimochodem cyklostezku č. 6003. Přejdeme přes pole a jsme opět na silnici, která nás již dovede k rozhledně Okrouhlá.

Okrouhlá:

Rozhledna Okrouhlá stojí na vršku o výšce 373 m n. m. a byla postavena v roce 2003, slouží i jako telekomunikační  vysílač. Věž má výšku 55 m a vyhlídková plošina je ve výšce 30 metrů.  Kruhový rozhled je odtud na Pobeskydí, Ondřejník, Lysou horu, dále Frýdek-Místek, Ostravu a za dobré viditelnosti i na vrcholy Jeseníků.

Kopeček byl také pravěkým hradištěm, dochoval se ale jen asi 40 metrů dlouhý nízký val na severní a severozápadní straně vrcholu.

Staříč

Od rozhledny pokračujeme silničkou na okraj Staříče, kde první  cestou, ještě před kostelem, zahneme vpravo do Nového Staříče. Na dolním konci intraviánu přejdeme pěšinou úzký pás lesa a staneme na silnici se žlutou značkou. Po té se dáme vpravo a podél  říčky Olešné dojdeme až k jezdeckému areálu.

Frýdberk:

U rozcestníku překročíme Olešnou a přejdeme vpravo přes potok Hluboký a neznačenou cestou vystoupáme na výšinu Lipinu. Zde si můžeme říct, že jsme v místech počátku města Místku, zde stál onen  původní Frýdberk z roku 1267. Dochovaly se tu obvodové valy a příkopy a zbytek hradu na konci ostrožny. Osídlení zde zaniklo asi na konci 14. století, kdy ztratilo strategický význam.

Štandl:

Sejdeme zpět k potoku Hlubokému. Chceme-li si odpočinout či upéct buřty, doporučujeme jít asi 300 metrů výše po potoku, kde je upravená studánka s ohništěm. Jinak po žluté vystoupáme na vrch Štandlu, kde opět narazíme na skromné zbytky hradu. Ten byl založen asi jedním  z bratrů Stangeových, když jeho sourozenec bydlel na Frýdberku. Hrad zanikl asi počátkem  15. století. Dnes je zde kruhový příkop o hloubce až 4 metry. Zajímavostí je zde otisk obličeje tzv. černé paní Barbory ve skále pod hrádkem a na hrádku zakrytý vchod do podzemí.

Místek, cíl:

Pokračujeme dál po žluté a ulici Pod Štandlem sejdeme k mostu  přes Olešnou, podejdeme ho a zabočíme na můstek vlevo. Přejdeme přes silnici 473 a přímo naproti pěšinou dojdeme na křižovatku Příborské (E462) a Luční. Tou se dáme vpravo a pak pokračujeme vlevo Kvapilovou. Ta nás již dovede na nám známou modrou značku, po které vlevo dojdeme do centra a pak je to již kousek cíle na náměstí  Svobody.

Zhodnocení:

Celá trasa měří 16,5 km, celkové převýšení je asi 300 metrů, trasu lze absolvovat i na kolech a i dětských kolech, vytrvalí vozíčkáři s motorovým pohonem svých vozítek ji také zvládnou, těm ale doporučujeme u jezdeckého areálu zahnout vlevo a po trase cyklostezky 6006 (Místecký okruh) se dostat do místa, kde jsme u silničního mostu opustili žlutou značku.