Pevnosti různé doby - Egerberg, Klejnštejn

Lidé se potřebovali, když se usadili v nějakém kraji, chránit před různými nepříteli. Budovali si proto pevnosti, které se samozřejmě lišily s ohledem na dobu vzniku, polohu a dosažitelné materiální možnosti. V našich podmínkách nejstarší opevnění jsou z mladší doby kamenné a nejmladší se stavěli snad někdy v 80. letech 20.století. Nebudeme se ale tímto tématem zabývat detailně, my se zkrátka na některé nyní vypravíme v podhůří Krušných a Doupovských hor.

Klášterec nad Ohří:

Našim startem a i cílem bude město Klášterec nad Ohří. Jde o starobylé město, které však prošlo různými katastrofami, ať to byly požáry nebo války, takže se tu nedochovaly vlastně žádné starší památky mimo kostela. Zámek je v jádře až renesanční, ale zato jsou v něm ukryté poklady, zejména ohromná sbírka porcelánu. Jeho původní opevnění se nedochovalo, ale ze strany od řeky je vidět na budově, jak bylo mohutné.

Rašovice a Felixburk:

Naši trasu můžeme začít ve městě na několika místech, ale pro usnadnění na parkovišti u zámku, kde je i rozcestník turistických cest. My se dáme kousek po modré, ale odbočíme na silničku podél parku, za ním přejdeme Podmileský potok a podejdeme viadukt. Zde jsme se dostali do Žižkovy ulice a pak do Přívozní, ve které narazíme na zelenou značku. Ta nás dál povede podél čističky a přes Ohři do Rašovic. Vlevo od silnice stojí u mlýna zbytky renesančního zámku Felixburku, postaveného kolem roku 1570až 80 Bohuslavem Felixem Hasištejnským z Lobkovic.

Egerberk:

V Rašovicích přejdeme na červenou značku, která nás pohodlně doprovodí až na zříceninu hradu Egerberku či Lestkova. Hrad byl postaven zřejmě v 2. polovině 13. století, roku 1317 ho vlastnili pánové z Chýš. Ve 2. pol. 14. století byl hrad nákladně přestavěn za Škopků z Dubé, ale majitelé se tu poměrně často měnili a nebylo to jen smírně, Wend z Ilburku zde byl umučen Vilémem ze Šumburku. Po vystavění Felixburku byl hrad opuštěn a dnes je rozsáhlou zříceninou s pěkným výhledem.

Kotvina:

Z Egerberka pokračujeme po červené na sousední hřbítek, kde značená cesta prudce začne klesat, my ovšem na křižovatce odbočíme vlevo a vrstevnicovou lesní cestou obejdeme severní úbočí Červeného vrchu (678 m) a klesneme do vsi Kotviny. Abychom dostáli slibu, že budeme cestovat po různých opevněních, tak nad prvními domky po levé ruce stojí na okraji lesa řopíky z 1. republiky. Stejně také nad posledními domky stojí u lesa také jeden řopík, a to jen asi 50 metrů od cesty.

Zkratka:

Pokud se již budeme v Kotvině cítit unavení, můžeme si zde zkrátit cestu na 11 km, když se dáme na okraji vsi po silnici vpravo a dojdeme k mostu přes Ohři v Klášterci.

Klejnštejn:

My, kteří jdeme dál, pozvolna stoupáme vsí do nejvyššího bodu vsi, kde vlevo odbočíme na lesní silničku a dostaneme se zcela nad nejvýše položené domky osady Kotviny. Silnička nás dovede do údolí Martínkovského potoka, ale na jeho úbočí odbočíme na cestu k několika domkům Kotviny, nad nimiž pak vstoupíme do údolíčka bočního přítoku. Zde jsme se dostali na okraj vojenského újezdu, kam je vstup vlastně zakázaný, takže to necháváme na vůli každého, zda chce pokračovat. Začneme tedy stoupat lesními cestami a pak pěšinami na vrchol hřbetu západně nad námi. Na nejvyšším místě pak najdeme zbytky hradu Klejnštejna. Historie hradu je krátká, vznikl během husitských válek a opuštěn byl na jejich konci, možná i po dobytí.

Cesta zpět:

Kleinštejn můžeme opustit cestou příchozí, ale lze klesnout pozvolněji po západním úbočí na lesní cestu, která hřbet s hradem po severní straně obíhá. Tou cestou, musíme po ní jít ale vpravo, dojdeme na známý úsek, kterým jsme stoupali vzhůru, ale neodbočíme k domkům Kotviny, ale klesáme severovýchodně až na silnici z Oslovic do Kotviny, na které se dáme vpravo.

Na konci Kotviny pak pokračujeme po silnici ve stopách těch, kteří si zde cestu zkrátili. Jdeme silnicí podél Ohře a nad nám zprava jsou dva mírné zalesněné hřbítky, na prvním je jeden a na druhém dva další řopíky. Další pak jsou nad vysílačem po pravé ruce nad mostem v Klášterci. A zde jsme na konci cesty.

Místy, tedy kolem Klejnštejna, to nebyla žádná dálnice, ale když se nevydáme na výlet v největším letním vedru, byla to cesta určitě příjemná, když si pomyslíme, že jsme mohli i zhubnout... Takže to vlastně bylo parádních 17 km. Cesta ale není vhodná pro kola, když tak jen pro velmi zkušené jezdce.