Za historií do Polska - Chelmsko Ślaskie

Dnes se vydáme kousek za naše hranice, do polského města Chełmsko Śląskie. Myslíme si, že většině obyvatelům ČR to jméno nic neříká, ale po návštěvě bude město propagovat mezi svými známými a přáteli.

Historie:

Město Chełmsko Śląskie patřilo ve 13. století (1214) k Českému království, k panství Trutnova (Úpa), pak ke Swidnicku. V letech 1343 až 1810 šlo o církevní majetek. Od roku 1352 zde byl vyšší a nižší soud, město mělo i těžební práva, od roku 1392 opět patřilo k Čechám. Město poškozovaly občasné požáry, od poloviny 17. století se zde začalo rozvíjet textilní výroba.

Památky:

V 17. století se kolem trhu postavila řada dřevěných domů, dnes se jejich dochované části nazývají Dvanáct apoštolů a Sedm bratrů. Město zdobí řada kamenných domů barokních a klasicistních včetně radnice. Z kostelů zde stojí katolický kostel sv.Rodiny s rozsáhlým historickým hřbitovem, evangelický kostel je ale ve zřícenině.

Na hřbitově je hromadný hrob 77 vězňů z pracovních táborů z doby 2. sv. války.

Cestovní ruch:

Zejména od roku 1896, kdy město získalo železniční spojení, se rozvíjelo nejen průmyslově, ale stalo se i vyhledávaným letoviskem. Byly tu postaveny hostince a malé hotely, některé slouží dodnes.

Popis trasy:

Začneme na železniční stanici Horní Adršpach. Přejdeme přes potok, kde je vpravo zastávka autobusu a také parkoviště, kde můžeme nechat svůj automobil, pokud jsem tu po vlastní ose. Odtud pak zvolna stoupáme severozápadním směrem vsí kolem kostela sv. Kříže a držíme se stále potůčku. Mezi posledními domky po krátkém odbočení vpravo si můžeme prohlédnout Adršpašskou lípu, neboli lípu republiky. Ale vrátíme se na naši cestu a tou pokračujeme vzhůru rovně stále po pravém břehu potůčku a vstoupíme do lesa. Na rozcestí s křížkem odbočíme mírně vpravo a dojdeme na státní hranici. Zde konečně narazíme na značenou trasu, zelenou a polský okruh. Po značkách se dáme vpravo a budeme kopírovat státní hranici po Hraničním hřbetu, až dojdeme asi po 1,5 km na rozcestí u skály Trupina. Zde sejdeme z našich značek a vstoupíme na polské území. Klesáme na kraj lesa, kde narazíme na modrou značku, tou se dáme vlevo a po 750 metrech opět narazíme na značky polského okruhu. Dáme se po něm vpravo a kolem starého rozcestníku vyjdeme z lesa a dojdeme do města Chełmsko Śląskie.

Prohlédneme si město i jeho památky, můžeme se samozřejmě občerstvit, udělat fotografie a dáme se na zpáteční cestu. Opět se vydáme po značkách místního okruhu po silničce do osady Wójtowa, nad kterou na okraji lesa přejdeme na modrou značku. Tou vystoupáme podle potoka k hraničnímu přechodu Libná, kde opět vstoupíme na naše území. Po silničce vyjdeme z lesa a jdeme po kraji lesa na křižovatku s polní cestou a po ní vpravo. Zde se odpojíme od modré značky a loukami a poli dojdeme pohodlně do Horního Adršpachu.