Na běžky Jiráskovým krajem - Zimní tip na výlet v Adržbachu

Okolí Náchoda se turisticky velmi významnou oblastí. Jsou zde historické památky, přírodní zajímavosti, skály, lesy, horské chaty, výhledy, mohutné betonové pevnosti, jen tu chybí velehory. Ale velehory jsou v zimě rájem lyžařů, a tím v určité míře Náchodsko také je. V okolí města je několik vleků, i když nejde o střediska, který by se mohla Krkonoším či dokonce Alpám rovnat. Ale když sníh šustí pod lyžemi a vlasy, pokud je máme dlouhé, za námi vlají ve větru z pod helmy, nám nevadí, že není pod námi deset pěti hvězdičkových hotelů. Ale nechme svahy sjezdařům, my se vydáme pěšky, tedy raději na běžky.

Náchodské běžecké trasy:

Na Náchodsku je asi nejatraktivnější kolečko kolem Dobrošova. Dále tu jsou trasy v oblasti Hronova..

Od vlek k vleku:

V nejbližším okolí Náchoda jsou dva lyžařské areály, Běloves a Žabokrky. od nich se dá dobře "odpíchnout" i na běžkách. Dnes se ale budeme točit kolem vleku v Žabokrcích.

Hronovská smyčka:

Nejdříve si řekněme něco o Hronovské smyčce, která tvoří spojnici s trasou Machov – Velké Poříčí. Je základem pro propojení stop od Jestřebí hory přes Maternice na Machovsko a má délku 5,5 km. Nejlépe se na ni nastupuje u vleku v Žabokrcích. Když ho vyjedeme, dostaneme se na udržovanou stopu, která nás dovede do oblasti Zlíčka. Po loukách nad vlekem se dostaneme k Vítovým dolům, ke křížku a vystoupáme ke hranici Kubečkova lesa a kolem hřbitova k Vysoké Srbské a do Sedmákovic. Trasa měří 5 km.

Od horní stanice vleku v Žabokrkách stopa pokračuje druhým směrem mírným traversem k lomu na Farách a sjezdem při okraji lesa k vodojemu. Zde je nejlepší nástupní místo z Hronova. Jinak dotud pokračujeme po červené turistické značce prudkým stoupáním na křižovatku „K milířům“ ke křížku. Následuje mírným stoupání ke kótě „Vrše“ 518 m n.m., odkud je pěkný rozhled na Krkonoše, Bor a Dobrošov. Dále se sjezdem dostaneme zpět ke křížku 503 m.n.m, kde se Hronovská smyčka uzavírá.

Trasa z Hronova do Příčnice:

Tato 4 km dlouhá trasa odbočuje v Zálesí z trasy od Machova do Velkého Poříčí, kde kopíruje cestu ze Žďárek do Hronova až ke křižovatce

v Zálesí. Zde přejdeme přes cestu a pokračujeme loukou pod cestou směrem ke hrázi rybníka. Nedaleko odtud je autobusová zastávka Hronov - Příčnice.

Obráceným směrem se z Hronova dostaneme na trasu z Velkého Poříčí do Machova, kde najdeme špičkové možnosti pro další lyžování včetně občerstvení a dalších služeb.