Na běžkách kolem Dobrošova - tip na běžky

Dobrošov je znám celou širou veřejností, a nemusí jít jen o turisty, kteří zde mají Jiráskovu chatu s rozhlednou, ale je to i Mekka zájemců o pevnosti za 1. republiky. Dnes se ale nebudeme občerstvovat či koukat do dálav či prodírat podzemními chodbami pevností, dnes budeme běhat na lyžích či se na běžkách kochat krásnou krajinou.

Návaznost okruhu:

Běžecký okruh Dobrošov je navázán na běžecké trasy od Machova a Hronova. Nástupními místy jsou lyžařský areál v Machově a u kostela v Hronově. Tyto dvě trasy se spojí u Sedmákovic odkud pak vedou k jihozápadu do oblasti mezi Hronovem a Velkým Poříčím. Zde bývá upravován vlastní okruh, ale jinak trasa klesá nad rybníky Homolka I a II k parkovišti firmy ATAS a dál podél cyklostezky podle řeky Metuje přes Malé Poříčí, dále rovněž podél cyklostezky po poli k hraničnímu přechodu Běloves – Kudowa. Ostatně, státní hranice je již delší dobu po východní straně trasy.

U hraničního přechodu trasa přejde přes mezinárodní silnici a pokračuje kolem Bavorky a Kylarova statku podél řeky Metuje po cyklostezce. Strojová stopa pokračuje mezi zahradami do Bělovsi. V místech, kde začíná Promenádní ulice, doporučujeme přejít po můstku a dojít k Běloveskému pevnostnímu skanzenu u pěchotního srubu Voda za hasičskou zbrojnicí. Po prohlídce dojdeme ke škole a za ní vlevo opět přes Metuji k hotelu Bonato, kde se opět napojíme na lyžařskou trasu.

Dále budeme stoupat do kopce zadem kolem lomu zadem k pěchotnímu srubu Březinka, lesem vedle polní cesty, dále přes pole šikmo vpravo směrem k turistické chatě na Dobrošově. Cestou mineme srub Lom, případně nedaleké sruby Jirásek, Hrobku a Polsko.

Okruh Dobrošov:

Nad osadou Polsko se trasa od Hronova napojuje na okruh po lukách v katastru Dobrošova. Předem však musíme upozornit, že v těchto místech bývá problém se sněhovou pokrývkou při silnějším větru. Trasa vede volnými pláněmi, takže se snadno zafoukají sněhem a nelze pak stopu neustále strojově upravovat.

Nejsnadnější místo nástupu na okruh je ale přímo u Jiráskovy chaty, je zde parkoviště i možnost občerstvení. Pokud si budeme chtít projet trasu ve směru hodinových ručiček, od parkoviště klesáme pláněmi nad horní stanici lyžařského vleku Maliňák. Ten bývá v provozu ale jen o sobotách a nedělí dopoledne.

Od vleku se stáčíme vpravo a stoupáme nad pevnostním srubem Jeřáb k místu, kde přichází lyžařská trasa od Hronova. Přejedeme přes silničku k osadě Polsko a dál pozvolna stoupáme k srubu Můstek. Zde jsme ve výšce 608 m nad mořem. Obloukem se dostaneme pod pevnost Dobrošov a nad horními domky osady Dobrošov se dostaneme k silnici k Jiráskově chatě. Zde je nejvyšší místo trasy, ve výšce 609 metrů nad mořem.

Parametry trasy:

Trasa měří 3,5 km, nejnižší místo je 557 m n.m. u lyžařského vleku, nejvyšší u Jiráskovy chaty, jak již bylo zmíněno. Trasu upravuji členové lyžařského oddílu Běloves brigádnicky. Buďme jim za to vděčni. Navíc v případě provozu lyžařského vleku v Bělovsi na Brabáku, který provozuje právě Sportovní klub Běloves, jsou běžkaři vyváženi na Brabák zdarma.