Kam jinam z Černého Dolu, než na Černou horu

Černý Důl je výhodným východiskem na cesty po Krkonoších. Městys Černý Důl má některé vlastní značené okruhy, které jim mohou jiná místa, a nejen v Krkonoších, závidět. Můžeme se na nich seznámit nejen s pěknou přírodou a krajinou, ale i památkami zejména na dávnou těžbu či zpracování vápence.

Další trasa pak vede na Špičák (1001 m), Jelení vrch (1024 m) a Rejdiště a Tetřeví boudy s možností dalších odbočení. My se ale vydáme na celodenní výlet na vrchol, který této části Krkonoš dominuje, a to na Černou horu (1299 m).

Trasa podél Čisté

Výlet zahájíme na náměstí a dáme se po modré značce na sever podél říčky Čistá Černým dolem. Projdeme částí, která se jmenovala Nová Ves a je to nejstarší část Černého Dolu, ovšem bez žádných památek mimo několika dřevěných chalup. Orientace je tady snadná, silnička pěkná, takže můžeme pozorovat divoký tok Čisté, peřejky a podobně. Dojdeme až k rozcestí s hornickou stezkou Berghaus, která nás v délce asi kilometru provede po zajímavých památkách na dávnou těžbu.

Boudy na vrcholcích

Pokračujeme dál po modré a údolí opustíme vlevo. Po chvilce můžeme obdivovat Cihlářskou boudu, resp. nově vybudovaný objekt s apartmány. Pak vystoupíme z lesa u Hrnčířských bud, kterým dominuje pěkná chata Mír.

Pod Mírem se dáme na červenou značku vpravo a začneme stoupat lesem k Lučinám, což je skupina horských bud, z nich některé nabízejí ubytovací a pohostinské služby i veřejnosti. Pokračujeme dál po červené značce kolem Kolínské boudy do sedla po ní. Neodbočíme a stále se držíme červené značky, která již počíná stoupat na Černou horu, nejprve údolím Javořího potoka a pak kolem Černé boudy. Od ní mámě nádherný výhled na hlavní hřeben Krkonoš se Sněžkou.

Směr vrchol

U Černé boudy opustíme červenou a pokračujeme po žluté. Na vrcholové planině odbočíme neznačenou asfaltovou silničkou vpravo a dojdeme na nejvyšší bod k vysílači. Bohužel, není přístupný. Ale nemusíme litovat, vrátíme se na žlutou a překročíme ji a dojdeme k rozhledně. Ta nám poskytne rozhled nejen na Krkonoše, ale i Orlické hory, Český ráj a i část Polska.

Z rozhledny se dáme kolem horní stanice lanovky a dojdeme k Sokolské boudě. Od ní je také hezký výhled, ale pivo si tu nedáme…

Cesta za tajemstvím

Opět narazíme na žlutou značku, ale u vleku na okraji louky ji opustíme západním směrem a dáme se po neznačené vrstevnicové cestě. Asi po 300 metrech dojdeme na místo, odkud startují rogala a jiná létací zařízení. Pokud něco takového nemáme na zádech, budeme pokračovat pěšky po silničce. Dojdeme k lesu, kde nás informační cedule seznámí s tím, že pod námi jsou Švédské valy, tedy opevnění neznámého stáří. Tak se můžeme zamyslet, kdo a poč to zde budoval, ale vrátíme se na žlutou značku pod Sokolskou boudou a dáme se po ní vpravo dolu.

Cesta do cíle

Teď již budeme jen klesat. Nejdříve projdeme kolem Zrcadlových bud, projdeme lyžařským vlekem a stále lesem klesáme do Černého dolu. Sami vidíte, jak bylo dobré, že jsme trasu nezačínali tímto stoupákem, klesání touto cestou je lepší.

Dojdeme do Černého dolu na náměstí. Trasa měřila 17 km, ale když neprojdeme stezku Berghaus, tak o kilometr méně. Protože po cestě je několik zastávek, počítejte minimálně s 6 hodinami pochodu. Trasu jde ale zvládnout i na horském kole, ale klesání z Černé hory je lepší vyřešit jinak, třeba přes Zinneckerovy boudy a Janské Lázně.

Další výlety v okolí Černé hory: Odkaz, Odkaz.