Rodinný výlet kolem Malé Skály

Prožít celý den v Malé Skále není žádný problém, obec nabízí mnoho aktivit, ať je to galérie, prohlídku hradu Vranova (Pantheonu), skalní vyhlídku, lanové centrum, koupání atd. My se ale vydáme na výlet po okolí, ale s tím, že se sem budeme muset vrátit, protože možností máme vícero.

Začneme u informačního centra naproti Boučkovu statku s galerií v patře. Prochází tudy modrá značka od rozcestí u nedaleké kapličky, takže přejdeme po mostě na druhý břeh Jizery a kolem hotelu Kavka začneme stoupat lesem podle potůčku do Záborčí a dál na rozcestí s červenou značkou.

Dostali jsme se do skalní oblasti Drábovna, což je skála se zbytky neznámého hradu. Vydejme se tedy jižním směrem k odbočce a pak k hradu. Ale nečekejme Karlštejn, jde jen o záseky do skály, hrad byl totiž dřevěný. Nedaleko odbočky dojdeme až na Jizerskou vyhlídku, jedno z nejhezčích rozhledových míst v okolí.

Vrátíme se na rozcestí a pokračujeme po červené přes Voděrady do Frydštejna. Před obcí mám po pravé ruce malý vršek, ze kterého je nejhezčí výhled na zříceninu hradu Frydštejna. Je to malá odbočka, takže jdeme podél lesa a na horní hraně louky lak odbočíme k vrcholu krátkou cestou.

Frydštejn je vysloveně prázdninová obec, mimo sezonu je tu již klid. Značka prochází obcí jen

okrajem přímo ke hradu.

Po prohlídce hradu se dáme od rozcestníku po modré značce k penzionu Na Vejpřeži a po něm po silnici do osady Kopanina. Sem jdeme odbočili proto, že následuje v programu rozhledna a musíme si vzít klíče. Ty dostaneme oproti záloze 100 Kč v domku čp 2 po pravé straně silničky od autobusové zastávky. Zde můžeme dostat i drobné občerstvení. Tady můžeme vidět jednu smutnou věc, a to zničenou restauraci.

S klíčem se vydáme k rozhledně, která nabízí široký výhled do kraje. Dominantní je samozřejmě Ještěd, ale je vidět dole i Frydštejn a další vrcholy na horizontu.

Vrátíme klíče a sejdeme zpět ke hradu Frydštejnu, kde se vydáme po červené do Malé Skály. Pokud se říká hradu Vranov Pantheon, tak to je trochu zavádějící, protože pantheonem by se měla myslet daleko širší oblast, tedy hřbet směrem na Frydštejn. My tedy jím kráčíme směrem dolu, což je snadnější, takže se můžeme pokochat různými vyhlídkami, prohlídnout si různé nápisy a památníky, projdeme jednou branou a pak dojdeme pod hrad Vranov. Prvním hradním zbytkem tu je studna a sklepy nad ní. Studna dosahovala až ke hladině Jizery, což je asi tak 70 metrů.

Vyjdeme ke hradu a prohlédneme si ho. Bohužel není přístupný letohrádek, ale snad jednou se propadlý kus skály opraví. Prohlídka hradu je slušným sportovním výkonem a záleží jen na tom, kolik máme času. Ovšem dojem z prohlídky je dokonalý.

Ještě tu máme odbočku na skalní vyhlídku přímo nad Jizerou, určitě ji nesmíme vynechat. A pak již sejdeme do obce přímo k objektu Znaku Malá Skála, kde se vyrábějí zejména odznaky.

Malé Skále jsme věnovali jiný článek, takže nyní přejdeme po lávce Jizeru a kolem pramene pitné vody dojdeme v poklidu k Boučkově statku.