Hory i skály Lužických hor v okolí Svoru

Oblast Klíče v Lužických horách má další zajímavé vrcholy, na které ale ani nevedou turistické značené cesty. Přitom není problém je navštívit, jsou snadno přístupné. Tak se nyní vydejme na ně i my.

Start naší cesty bude tradičně na nádraží, tentokrát ve Svoru, na trati od České Lípy do Rumburku. Pokud někdo přijede autem, může ho nechat o obecního úřadu, ušetří si kopeček s nádražím. Od nádraží sejdeme do obce a dále po červené vlevo. Mineme barokní kapli, projdeme vysokým viaduktem a jdeme až do horní části obce, kde se silnice rozděluje, vlevo směrem na Jedličnou, Polevsko a Kytlice. My se ale dáme vpravo po slepé komunikaci.

Dojdeme až k táboru, ke kterému zatočíme vpravo. Projdeme branou, ale nezahneme dovnitř, ale vystoupáme nad tábor a začneme ho obcházet. Nesmíme odbočit první cestou vlevo, až druhou. Začneme stoupat svahem Rousínovského vrchu, cesta se stáčí vlevo a až přijdeme na křižovatku, zahneme vpravo. To je cesta, která obtáčí Rousínovský vrch. Na jeho nejvýchodnějším místě odbočíme z cesty a sejdeme na skalní vyhlídku. Máme pod sebou vysokou čedičovou stěnu a je odsud nádherný výhled na Cvikovsko a Sloupsko a další vrcholy Lužických hor a Ralské pahorkatiny.

Vrátíme se na okružní cestu a pokračujeme v obcházení vrchu. Cesta končí na rovném průseku, kterým vpravo sejdeme na lesní silnici. Tou se dáme vlevo a na křižovatce narazíme na modrou značku. Po té se dáme rovně a také s ní odbočíme ze silnice a vystoupáme do sedýlka mezi Boučkem (664 m) vlevo a Velkým Bukem (736 m) vpravo.

V sedle odbočíme z modré vpravo, stočíme se ještě více vpravo a stoupáme úbočím. Cesta se stáčí vlevo a dojde na vrcholový průsek, po kterém vlevo vystoupáme na vrchol. Ten je zalesněný, ale z některých míst máme dílčí výhledy třeba na dominantní Klíč (Odkaz).

Vrchol opustíme po průseku západním směrem. Klesneme opět na modrou značku v sedle s Boučkem a dáme se po ní vpravo. Modrá nás dovede na okraj lesa u Nové Huti, ale my se dáme jižně po silnici se žlutou značkou. S tou zahneme z hlavní silnice na lesní silničku vlevo.

Se žlutou značkou přejdeme přes železniční trať, projdeme spletí potůčků a vystoupáme do sedla pod Kobylu (625 m). Zde se od žluté odpojíme a zahneme jižně, tedy vpravo. Lesní cesta nás provede hřbetem Pařezu (536 m) a klesne v sedle na červenou značku nad Rousínovem. Pokud jsme unaveni, můžeme po ní vpravo zahnout a dojít do Svoru. Jinak pokračujeme z jejího nejvyššího místa na hřbetu jižně neznačenou lesní cestou.

Zde bychom chtěli upozornit na zajímavou památku. Asi 20 metrů od odbočení z červené se dáme vlevo po okraji malé paseky a dojdeme asi po 40 metrech ke kameni. Na něm jsou vytesané křížek, stromy a letopočet 1882. Asi památka na nějaké lesní neštěstí.

Vrátíme se na hřebenovou cestu a pokračujeme jižně. Procházíme skalami s vyhlídkami, chce se to jen držet hřbetu. Na konci hřbítku je obtížnější místo, protože musíme sejít strání vlevo na lesní silnici od Rousínova na Novou Huť, ostatně po ní jsme již kousek šlí právě u Nové Hutě.

Po silnici dojdeme do Rousínova a dáme se po hlavní rovně asi 300 metrů. Zde odbočuje lesní silnice vpravo do vršku. Tou se dáme a vyjdeme na luka, kterými projdeme rovně kolem kapličky do dolního koutu Svoru. Na prvním rozcestí ve vsi se dáme podle potoka vpravo a dojdeme k objektům bývalé sklářské hutě. Na silnici zatočíme vlevo a přes hlavní křižovatku rovně vystoupáme k vlakovému nádraží.

Trasa měří 16 km, zkrácením od Rousínova po červené jen 15, převýšení je celkově asi 450 metrů.