Zajímavosti v podhůří Jizerských hor - Výlet kolem Harty

Jizerské hory nejsou krásné jen na svých vrškách, ale zajímavá místa najdeme i v jejich podhůří. Zvláště si zaslouží pozornost Frýdlantsko. To je od ostatních Čech odděleno právě Jizerskými horami, a tak bylo vždy ve stínu zájmu nejen turistů. To sem většinou míří tak na hrad Frýdlant nebo na přechody do Polska v Habarticích či v Novém Městě pod Smrkem.

Dnes se tedy sejdeme na nádraží ve Frýdlantu. Od rozcestníku turistických cest se vydáme po zelené směr Harta. Projdeme malou částí města a podle železniční trati dojdeme na rozcestí Harta. Harta je skalní hřeben, který je na svém jižním konci obtékán říčkou Smědá. Hřebenem je protesán železniční tunel a spád vody využívá i malé hydroelektrárna. Celou oblast projdeme po značené žluté trase. Jde o velmi romantický kout. Když se budeme po žluté vracet na rozcestí se zelenou, kousek před ním odbočíme pěšinou vlevo a pak zase vlevo. Cesta vede nad skalními srázy a na křižovatce zahneme vlevo. Za chvilku jsem na kraji lesa, od něho pak pokračujeme polní cestou do osady Víska. Zde si můžeme prohlédnout jednopatrové hrázděné domy, dokonce i z 18. století, a další malou hydroelektrárnu.

Projdeme celou Vískou až skoro k mostu na severní straně vsi. Před mostem však uhneme vpravo a vstoupíme do lesa a malého údolíčka. Asi po 200 metrech se na rozcestí dáme rovně, ale pak zahneme vpravo. Přejdeme menší louku a pak ještě po kraji lesa vstoupíme do lesa. Opět jím projdeme a vstoupíme na okraj louky, odkud uvidíme silnici od Frýdlantu do Habartic. Cesta opět vstoupí do lesa a zde na rozcestí se dáme pravou cestou. Ta obchází Poustecký vrch (343 m) po pravém jižním úbočí. Pak již dojdeme k výše jmenované silnici, kde se setkáme se zelenou značkou. Přejdeme silnici, přejdeme údolí Rybího potoka a opět vystoupíme z lesa. Zde odbočíme ze značky a polní cestou zhruba východním směrem dojdeme na žlutou značku. Po té již v klidu dorazíme k rozhledně a od ní do Frýdlantu. Trasa měří 16 km a je nenáročná na stoupání. To je celkově asi 200 metrů, cesty jsou ale pohodlné, a tak jen trochu orientace přes malé lesíky za Vískou může dělat trochu potíže. Ale stačí držet směr a vše bude v pořádku.