Cesta po třech neznámých hradech, Veisenštejn, Rabenštejn, Quinburk

Když by se někdo zamyslel, jaké cíle lákají turisty na cestu do přírody? Vrcholy hor, rozhledny, samozřejmě někdo řekne hospody, ale jsou to i hrady. Romantika je přece v každém z nás a rytíři k ní neodmyslitelně patří. Jenže nejsou všechny hrady "Karlštejny", ale byly to i poměrně malé stavby. Za takovými, které ale leží v zajímavém koutě Hrubého Jeseníku, se dnes vydáme.

Mezi Rejvízem a Vrbnem pod Pradědem, kterému se říká Medvědská hornatina, se nacházejí zbytky čtyř hradů, z nichž tři se trochu obtížněji hledají. Ale i tak je to cesta zajímavá a krajina okouzlující.

Nejvyšším bodem tu je Medvědí vrch (1216 m.n.m.), hornatina se vyznačuje tím, že zde nejsou prakticky žádná lidská obydlí a je zde jen málo značených tras. Je zde také množství lesů a skal. A na některých z nich právě stojí naše tři hrady.

Když se chceme vydat na naše hrady, je nejlépe se autem dostat do Bílého Potoka na silnici z Vrbna pod Pradědem směr Vidly a Bělá pod Pradědem. Do Bílého Potoka je to od nejbližšího vlaku ve Vrbě 6 km, což také není nemožné.

První hrad Veisenštejn neb Pustý hrad či zámek najdeme 1,2 km proti toku Bílého potoka po nové modré značce. Jdeme tedy podle potoka po údolní cestě a po ujití této vzdálenosti stojíme pod velkou skalou na pravé straně cesty. Zde tedy stál strážní hrad a zbylo po něm trochu zdiva (Odkaz).

Po prohlídce hradu nás čeká trochu namáhavější cesta, a to výstup od Veisenštejnu rovnou nahoru k Rabenštejnu. Když se nebudeme chtít "škrabat" až do konce, v polovině svahu vede cesta, kterou se dáme vpravo a dojdeme vcelku pohodlně na zelenou značku. Po té se dáme vlevo, až dojdeme na rozcestník Rabštejn - vyhlídka. Takže je jasné, že jsme na místě, a hrad toho jména najdeme na dvojskále u cesty. I zde jsou zbytky zdiva. Ve své původní podobě mohl v malém připomínat Trosky v Českém ráji (Odkaz).

Vrátíme se na zelenou značku a po lesní cestě pozvolna stoupáme ke Kamzičí skále. Těsně před ní ale odbočíme vpravo po hraně lesa a dále po pěšině do stráně. Vyjdeme na hřbet, který se táhne od Medvědího vrchu. Narazíme zde na výrazná skaliska (kóta 1060). Ze sedla vlevo za skalami opět budeme klesat severním a pak západním směrem, až dojdeme na lesní silnici. Ta sem klesá severovýchodními svahy Medvědího vrchu a prudce se tu stáčí zpět, ale za stálého klesání. Tou cestou se dáme až na poměrně ostrý hřbítek, který se táhne od Medvědího vrchu severovýchodně. Cesta se tu také lomí vlevo a vpravo běží kolmo dolu pěšinka. Tou se dáme a po hřbítku dojdeme ke skalám s hradem Quinburk. Z hradu opět zbyly trosky zdiva, z vrcholové skály je pěkný výhled. Zajímavostí je tu deska Johna Lennona.

Vrátíme se před hrad, skálu obejdeme zleva a přijdeme na mýtinu. Od jejího levého dolního rohu běží po hraně hřbetu pěšina. Tou klesneme až k výraznější skalce, od které běží vlevo velký průsek. My se ale dáme šikmo vpravo a sejdeme na lesní silnici.

Po silnici se dáme vpravo a vystoupáme k mostu přes potok Rudnou. Za mostem odbočíme na pěšinu vlevo a podle Rudné klesneme na červenou značku. K ní se dostaneme, půjdeme-li po silničce pod Quinburkem vlevo, je to sice pohodlnější, ale trochu delší.

Červená značka nás směrem vpravo dovede k rozcestí Mnichov - okraj. Procházíme zde také linií betonových bunkrů z roku 1938.

Na rozcestí se dáme neznačenou vpravo do stráně. Cesta se pak stáčí vlevo a opisuje svahy vrchu Na vyhlídce (978) až k Františkově chatě. U ní odbočíme na lesní cestu, která zpočátku kopíruje směr lesní silnice, ale po přejití potoka se stáčí vlevo a podle vody klesá k rozcestí Na Výsluní se zelenou a modrou značkou. Dáme se po modré a dojdeme do Bílého Potoka.

Pokud jsme přijeli vlakem, od rozcestí Mnichov - okraj jdeme stále po červené až do Vrbna pod Pradědem.

Trasa měří z Bílého Potoka do Bílého Potoka 18 km a od nádraží ve Vrbě a zpět 22 km. Ale řekneme to

otevřeně, že je to cesta pro zkušené turisty nebo za jejich doprovodu. Převýšení je asi 600 metrů, což je sice dost, ale je si třeba uvědomit, že jsme v horách…