Poklidnými cestami Vysočinou - Kostnice, Rosička

Dnes se vydáme na úplně poklidný výlet v příjemné krajině kolem řeky Sázavy západně od Žďáru nad Sázavou. Sejdeme se na startu u železniční zastávky Nížkov. Pokud jsme někteří přijeli autem, zastavme raději přímo v Nižkově, kam stejně pěšky od vlaku dojdeme.

U vlaku začíná žlutá značka na Nové Dvory a Pořežín. Dáme se po značce, ale jakmile staneme před objekty červeného mlýna, zahneme na luční cestu vpravo, dostaneme se k toku Sázavy, ale na kraji lesa zatočíme vpravo a přejdeme opatrně před trať. Pěšinou pak vystoupáme na malý hřbítek, kde na okraji pole roste velká borovice. Polní cestou pak po dvou kilometrech dojdeme na okraj Nížkova.

Mnoho nechybělo a mohl zde být klášter, který je dnes ve Žďáru, ale to je dávná historie. Dnes je nejzajímavější pamětihodností obce kostnice, kde jsou uloženy ostatky skoro 8 tisíce lidí. Kostnice není volně přístupná, bývá otevřená o pouti a svátcích, ale lze se domluvit i na obecním úřadu. Určitě si nenechte možnost prohlídky ujít, kostnice patří k největším v naší republice.

Po prohlídce kostelního areálu a vsi se vydáme po silnici směrem do Žďáru n.S., ale na konci obce u křížku zatočíme na polní cestu vlevo. Když se přiblížíme k lesu, na rozcestí u křížku jdeme stále rovně, ne vpravo. Přijdeme na okraj lesa a pak na louku po levé ruce. Když nyní projdeme malým lesíkem, za ním odbočíme vlevo a jdeme po okraji lesa po luční cestě. Jakmile ta v cípu louky vstoupí do lesa, na křižovatce lesních cest odbočíme vpravo severovýchodně. Asi po 150 metrech opět vyjdeme z lesa a již vidíme vlevo před námi zalesněný vršek a rozhlednu Rosičku. Jde vlastně o telekomunikační věž  (rozhledna), která má schodiště a ve výšce 24 metrů rozhlednový ochoz. Vidět můžeme odsud třeba Železné hory, Českomoravskou vrchovinu nebo Jihlavské vrchy.

Od rozhledny se vydáme po hřbetu severním směrem, sejdeme lesem a dojdeme do osady Kopaniny. Z osady vedou k hlavní silnici dvě cesty, můžeme se vydat jimi libovolně, obě, když přejdou asfaltku, se stejně spojí v polích. My se odtud pak vydáme západním směrem, ale podle pole se cesta stáčí více k severu. Vstoupíme do lesíka a před železnicí se dáme vlevo, abychom trať pohodlně podešli. Pak lesem klesneme k Sázavě na silničku a po ní vlevo stále rovně, až dojdeme asi po 1,5 km na silnici se žlutou značkou a zahneme-li vlevo, jsme za chvilku u Červeného mlýna a i u zastávky Nížkov. Ti, co nechali auto v Nížkově, za mlýnem zahnou vlevo na luční cestu a dojdou podle popisu ze začátku do Nížkova.

Trasa měří 13 km a převýšení je malé, jen asi 160 metrů. Trasa je vhodná i pro rodiny s dětmi, které mohou na loukách běhat a hrát si.