V kraji mezi hranicemi - Kamenný vrch, Hrad Brandov

Dnes se budeme pohybovat v docela zvláštním koutě naší vlasti, ale není to jen tím, že všude okolo jsou hranice. Tento kraj kdysi prosperoval hornictvím, dnes se pomalu, ale jen pomalu, stává cílem turistů. Takže tu můžeme vidět "panenskou" přírodu, i když ta byla již lidskou mocí vícekrát přeoraná. Sejdeme se v městečku Hora Svaté Kateřiny (Odkaz)

Od křižovatky v Dolní Kateřině se vydáme směrem na Rudolice, resp. do Svahové. V osadě Malý Háj (Malý Háj si můžeme prohlédnout kostelík N. Trojice s malým hřbitůvkem. Pomník připomíná bouřlivé dny roku 1945, ale vysílač je již doba nová.

Z Malého Háje se dáme severně po značkách NS Gabrielka, když ale ta odbočí vlevo, jdeme již neznačenou cestou k vysílačům na Kamenném vrchu.   Vrchol Kamenného vrchu (Odkaz) je poměrně plochý, ale svahy spadají prudce do údolí. Budeme-li pokračovat rovně po lesní silnici, dojdeme ke dvěma vysílačům, od kterých je pěkný výhled na Brandov a do Saska.

Od vysílačů se dáme severozápadně a po 70 metrech dojdeme na cestu, kterou bychom vpravo došli na vrchol. My se ale dáme vpravo a taky asi po 70 metrech přijdeme na rozcestí. Zde se dáme na lesní cestu vlevo a vystoupáme pozvolna na skalnatý hřbítek s rozhledem (vpravo). Naše cesta se pozvolna stáčí vpravo a severně klesá rovně s tím, že po levé straně máme vysoký les, po levé volnou mírně zarostlou stráň. Dojdeme do starého lomu, který má stěny až 20 metrů vysoké a můžeme zde vidět sloupcovitou odlučnost čediče.

Z lomu odejdeme starou cestou, přijdeme na lesní silničku a dáme se vpravo. Asi po 700 metrech se cesta zlomí vlevo a klesne k prvním domům Brandova. Klesáme dále do části Kolonie, nad kterou je malá výšina se zbytky neznámého středověkého hradu (Odkaz).

Po prohlídce zbytků hradu, která nám nezabere mnoho času, se vrátíme po značkách NS Gabrielka zpět k prvním domům Brandova, kde pokračujeme dál po značkách, tedy východně. Dojdeme na silnici, kde značka končí. Kousek pod námi odbočíme ze silnice vpravo na cestu, kterou klesneme až k vysokému vedení. Pod ním po cestě se dáme vpravo a dojdeme k říčce Svidnice. Podle ní pak proti toku stoupáme až pod Horu Svaté Kateřiny, kde je náš cíl.

Trasa měří 16 km, zkrátit ji můžeme o 2 km, když vynecháme prohlídku hradu v Brandově.