Z Hrádku na hrad Karlsfried - rodinný výlet

Západní části Lužických hor dominuje Popova skála. Výlet na ní a ještě navíc s odbočením do skal v Lužici nadchne doslova každého. Start si dáme na nádraží v Hrádku nad Nisou (Odkaz), ale můžeme i na náměstí, protože přes něj půjdeme po zelené značce. Ta nás vyvede za město, kde za mostem přes Lužickou Nisu pokračujeme i s modrou. V Horním Sedle nás modrá opustí a my vyjdeme do sedla pod Popovou skálou (Odkaz). Je zde příjemné posezení, ale cesta na vrchol není nijak namáhavá. Ovšem cekají nás skály na vrcholu (565 m) a úžasný výhled.

Z Popovy skály nepůjdeme po značce, ale klesneme mezi skalami vlevo západním směrem po pěšině na modrou a zelenou značku. Na křižovatce pak pokračujeme jen po modré k Podkově (518 m). Název vrchu je odvozen od značek, které nalezneme na skále po levé ruce. Prostor za skalou vlevo se nazývá Skalní divadlo.

Ze skal začneme pozvolna klesat, a zde odbočíme na neznačenou pěšinu vpravo. Tou klesneme k zajímavé historické památce. Kde o hraniční průsek, kde bývala signální stěna, kterou zde vybudovali pohraničníci, když nás chránili, abychom nemohli přes bratrské Německo utéct do Německa "zlého", tedy do Západního Berlína. Ochrana hranic byla ukončena po postavení Berlínské zdi v roce 1961.

My se dáme po průseku vpravo, ale jen asi 100 metrů, kde odbočíme mezi dvěma kameny vlevo na pěšinu. Klesneme do pěkného údolí se zelenou značkou. Tady se tomu říká Česká brána. Asi do roku 1330 tudy vedla hlavní kupecká trasa z Čech do Žitavy, pak byla cesta přeložena do Petrovic.

Nyní jsme na hranicích se Saskem, resp. s Horní Lužicí. Na rozcestí přejdeme na německou žlutou, na dalším rozcestí odbočíme po žluté vlevo směr Karlsfried. Hrad Karlsfied (Odkaz) nechal postavit Karel IV. na ochranu cesty do Lužice, ale dnes po něm zbyly na skále skromné stopy, jen něco základů. Pod hradem na silnici stojí smírčí kříže, a nenechte si ujít další zajímavost. Za přístřeškem u silnice, když vstoupíme do lesa, vpravo uvidíme mohutný val a příkop. Ten tu byl zbudován proto, aby žádný nemohl jinak, než projít celnicí pod hradem.

Od hradu jdeme kus po silnici, nejdříve severním směrem k Žitavě. Pak se silnice stočí k východu, ale v prudké levotočivé zatáčce odbočíme vpravo na lesní cestu. Tou jdeme rovně, přejdeme žlutou německou značku a hranice na Bílém potoku. Nad hranicí přijdeme na neznačenou cestu, kterou vlevo klesneme až na naši modrou značku. Po té pak již v klidu dojdeme do Hrádku, kde se od značky odpojíme, projdeme přes náměstí na nádraží a jsme v cíli.

Trasa měří 16 km a je velmi romantická a příjemná. Převýšení je celkově asi 300 metrů.