Stopy historie na vrcholu Zámeckého vrchu - Malevil

Dnes se vydáme na výlet na zajímavá místa z neméně zajímavého místa. Tím je Malevil, který nabízí relax pro sportovce i nesportovce, ubytování, golf, několik restaurací a možnosti ubytování, výstavu afrického umění, malou ZOO, jízdárnu, bazén či adrenalin park s lanovým centrem. Najdeme ho nedaleko Jablonného v Podještědí na silnici do Mařenic a Krompachu. Přímé okolí Malevilu (odkaz) nemá žádné značené trasy, ale možná je jednou z vlastní iniciativy vytvoří, takže neznačenými cestami se vydejme na výlet.

Od Malevilu se dáme po silnici směrem na Mařenice a k hájovně po pravé straně. Kdysi byla budova uváděná i jako zámeček Paseka. Při silnici stojí velmi zajímavý starý dům U rozmoklé žáby, bývalý hostinec. Na okraji lesa je významná botanická rezervace, ale laikům názvy jako vachta trojlistá či suchopýr úzkolistý nebo pochvatý mnoho neřeknou, ale jde o botanické vzácnosti.

Od hájovny projdeme lesní cestou kolem rybníčku a začneme stoupat úbočím Zámeckého vrchu. Vyjdeme až do plochého sedla, kde vlevo zabočíme na pěšinu, která nás dovede takřka pod vrchol.

Ale abychom předešli tomu, co bude následovat, něco vysvětlíme dopředu. Na vrcholu Zámeckého vrchu stál ve středověku hrádek (odkaz) v podobě věže chráněné příkopem. Dále na kopci probíhala na více místech těžba železné rudy, po které zbyly jámy. V roce 1938 se kopec stal součástí obranné linie proti Německu, takže jsou tu stopy i po této dějinné epoše. Právě pod vrcholem nad cestou uvidíme podlouhlou jámu, která je zbytkem po srubu, který tu měli vojáci v roce 1938.

Od jámy vystoupáme na vrchol, který má tvar trojúhelníku. Jižní vrcholem je skalka, severním pak zmíněný hrádek. Jsou zde nepatrné stopy zdiva základů a pak vyzdění spár mezi skalami. Příkop je mělký, protože se do něho sesulo zdivo hradní věže. Na ploše věže najdeme různé kresby, z nich vyniká psí hlava, jistě víte, proč. Na stěnách skal jsou pak nápisy se jmény vojáků apod. Třetí východní bod vrcholové plošiny pak nese zbytky okopů velitelského stanoviště z roku 1938. Z vrcholu jsou omezené, ale pěkné výhledy.

Z vrcholu klesneme západním směrem na pěšinu, kterou jsme přišli, a pokračujeme po ní severním směrem. Jdeme po hřbetu, který je také zajímavý. Jáma je zbytkem po těžbě a na skalce najdeme jméno a letopočet 1875, ale pak betonový řopík z roku 1938. K jeho stavbě bylo nutno zřídit od spodu lanovku. Jsou zde i zbytky zákopů. Za bunkrem je větší skalka, na které byl vyhlídkový gloriet z roku 1898. Dnes je místo bez rozhledu, škoda.

Od bunkru se vrátíme po hřbetu, ale pěšinou se dáme vlevo a obejdeme vrch dokola a dostaneme se do sedla Zámeckého vrchu. Pokračujeme východním směrem, obejdeme zvýšený boční hřbet, jehož vrchol je rozbrázděn starým lomem. Sejdeme strání až na ploché úpatí, kde se na křižovatce dáme ostře vlevo. Asi po 400 metrech dojdeme na rozcestí lesních cest, kde se dáme vpravo a dojdeme na okraj louky za posledním heřmanickým stavením.

Tady vlevo z křižovatky vedou dvě cesty lesní cesty, my se dáme tou druhou, která jde severo až severozápadně údolím proti toku potoka. Asi po 200 metrech se na rozcestí dáme vpravo a vystoupáme na silnici vlevo směrem na Krompach. My se ale dáme vpravo na Heřmanice a za levotočivou zatáčkou vlevo spadá k silnici Heřmanický vodopád.

Od vodopádu jdeme prudkou zákrutou vpravo a po krátké rovince odbočíme opět na lesní cestu vpravo a klesáme na známou křižovatku nad loukou nad Heřmanicemi. Na rozcestí se dáme kolmo na cestu, kterou jsme sem sestoupili ze Zámeckého vrchu, jdeme po pravém kraji louky. Za loukou na křižovatce u potoka se dáme vpravo a opět podle lesa a pak i areálu Malevilu dojdeme na silnici, kterou jsme odcházeli, nyní tedy k bráně Malevilu přicházíme.

Trasa měří 8 km, ale je tu trochu náročnější výstup na Zámecký vrch. Převýšení je asi 200 metrů.