Českým rájem po stavebních památkách

Český ráj nabízí spoustu krásných míst, ale i překvapení, zajímavostí. Hlavní zájem se soustřeďuje na skalní města, hrady, Jičín, dnes se ale vydáme do oblasti ticha a pěkných lesů i památek. Start si dáme v Hlásné Lhotě (Odkaz), vesničce 30 km západně od Jičína. Od křižovatky v dolní části projdeme vší, na rozcestí se dáme vlevo a za čp. 10 odbočíme vpravo do lesa. Na křižovatce odbočíme po lesní silničce vpravo, a když skončí po levé straně holina s novou výsadbou, odbočíme vlevo. Klesneme pod malé zalesněné návršíčko s šestibokou kaplí Anděle strážců neboli Andělíčka z roku 1720. O její autorství se vedou spory, Jan Blažej Santini nebo Filip Spannbrucker?

Vrátíme se na silničku, přejdeme ji a kolem skupiny skalek dojdeme na žlutou značku. Po ní se dáme vpravo a vyjdeme ke stavbě Lorety. Ani u této stavby z roku 1694 nevíme přesně architekta, Jana Battistu Matheu nebo již zmíněný Spannbrucker. V každém případě jde o krásnou barokní stavbu.

Jdeme dál po žluté až na okraj Křeliny. U hájovny s křížkem odbočíme vlevo a projdeme vsí kolem nádrže a vystoupáme na hřbítek na křižovatku s křížkem. Zahneme vpravo a dojdeme k lesu, který rovně projdeme až do Nadslavi.

Nadslav má jednu výjimečnou památku, a to raně gotický kostel sv. Prokopa se dřevěnou zvonicí. Je tu i starý náhrobek. Další památku budeme trochu hledat. Vydáme se za ní směrem na Střevač a po červené odbočíme k rybníku Mordýř. Vpravo nad ním v lese na malé ostrožně můžeme hledat zbytky tvrze Nadslav, tedy příkopy a valy. Přejdeme kolem "bašty" a pak průsekem do návrší. Hledání ale bude snadné, protože les je tu většinou vykácený (Odkaz).

Na horním okraji lesa odbočíme na průsek vlevo a klesneme do údolí Mrliny. Cesta však údolím nevede, a tak vystoupáme vpravo na okraj lesa. Podle něho se dáme vpravo až na silnici a po ní až skoro k Nadslavi, kde přijdeme na červenou značku. Po ní se dáme vlevo až na rozcestí U Štidel, kde přejdeme vlevo na žlutou. Lesy projdeme až k několika domkům zvaných U Svaté Trojice. Skutečně tu kaplička stojí a jejím stavitelem je prý samotný Santiny.

Dojdeme po žluté až k rybníku Jikavec, kde na rozcestí se dáme po červené vpravo. Tou vystoupáme až k rovné lesní silnici, která červenou kolmo kříží. Tady odbočíme vlevo, ale cesta se pěkně "zavlní" a opět se narovná. Asi po 1 km rovné chůze na křižovatce odbočíme vlevo a sejdeme do Hlásné Lhoty.

Trasa měří 16 až 17 km, ale nemá žádné výrazné stoupání, cesty většinou pěkné, jen to hledání tvrze v Nadslavi je trochu náročnější. Ale cestu si o toto hledání můžeme zkrátit na 13 km, když se v Nadslavi dáme po silnici ke Štidel a narazíme tu na červenou, kterou pak dojdeme se žlutou ke sv. Trojici.