Cesta tří mlýnů na říčce Jizerce – Benecko, Vítkovice, Paseky

Na říčce Jizerce stávalo v minulosti několik mlýnů. Dnes již nemelou, ale přesto stojí za to za nimi vypravit.

Na dnešní výlet se vydáme od informačního centra v Benecku. Dáme se severně po zelené značce, ale před chatou Šúsovkou odbočíme vlevo k horní stanici vleku Zvon a za parkovištěm u Zvoničky opět odbočíme šikmo vlevo na polní cestu. Jakmile ale vstoupíme pod stromy, odbočíme kolmo vlevo a v klesání kolem chat, třeba Na Špici, se dostaneme k penzionu Alex. Pod budovou Alexu jdeme stále strání dolu a na hřbítku vstoupíme do lesa a klesneme do Dolních Vítkovic.

Pokud se postavíme na okraj hlavní silnice 286 od Hrabačova do Míseček, po pravé ruce máme obecní úřad a poštu, přejdeme pře silnici a za Jizerkou zahneme vpravo. Přímo proti lávce stál dům čp. 33, což byl v minulosti obilní mlýn a v 19. století Veithova papírna. Bohužel památek tu najdeme velmi málo, na místě tu stojí apartmanová novostavba.

Po lávce přejdeme přes Jizerku k obecnímu úřadu a dáme se po silnici vlevo vzhůru 500 metrů. Zde za školou po levé ruce spatříme restaurant Na Starém mlýně, což skutečně býval "starý mlýn". Dřív tu byla situace jiná, řeka tekla před mlýnem a náhon byl v místech dnešního toku. Po zařízení mlýna budeme také pátrat marně, zato se můžeme občerstvit.

Vedle autobusové zastávky stojí i turistický rozcestník, odkud se vypravíme po žluté do Vítkovic. Přejdeme přes vodu a budeme stoupat kolem hotelu Jasmín do středu Vítkovic. Vpravo si můžeme prohlédnout faru a kostel, ale jinak pokračujeme dál po žluté. Projdeme kolem hasičské zbrojnice a 100 metrů nad ní odbočíme šikmo vlevo a na další křižovatce opět vlevo. V mírné pravotočivé zatáčce odbočíme vlevo na luční cestu a kolem dvou chalup sejdeme k potoku a k areálu chaty Bohemia. Od ní začneme stoupat lesem po cestě na silničku od Horních Vítkovic do Roudnice, kam se vlevo vydáme. Projdeme kolem velkého parkoviště a za ním odbočíme vlevo a na další křižovatce opět vloevo a jsme v Roudnických Pasekách. V místech, kde máme po levici lesík, vpravo za loukou můžeme vidět mohutný jasan ztepilý. Postupně klesneme na rozcestí, kde se naše cesta rozbíhá na volném prostranství na obě strany. My ale jdeme šikmo vpravo na polní cestu, v lese se stočíme vpravo a klesneme do pěkného údolí s rozptýlenou osadou Křižlické Paseky. Klesáme pak údolím jihovýchodním směrem, až dojdeme opět na silnici 286.

Ujdeme 700 metrů dolů po silnici a přijdeme k hlavnímu cíli, a to k Mikoláškově nebo Janstovu mlýnu (Odkaz). Mlýn byl původně menší, ale postupně se rozrůstal, zajímavá je pavláčka, dochovalo se i vnitřní zařízení. Škoda jen, že, ač je chráněnou památkou, není mlýn veřejnosti přístupný.

Proti mlýnu přejdeme přes silnici a silničkou začneme pozvolna stoupat Rychlovem. Za první zatáčkou nad lesem dojdeme vlevo pod lyžařský vlek. Ten vlastně polní cestou obejdeme a vystoupáme nad jeho vrchol nad penzionem Na Rychlově, resp. pod penzionem Kounická. Za tímto zařízením odbočíme vlevo a vystoupáme na hřebenovou cestu červeně značenou. Ta nás již v klidu dovede s pěknými výhledy a s Jindrovou skálou do Benecka.

Trasa měří 13 km, převýšení je asi 450 metrů, ale jsme v Krkonoších, mnoho to tedy není. Navíc cesty jsou to pěkné a schůdné, cesta je vhodná i pro terénní kola.

Ubytování na Benecku doporučujeme na horské chatě chata69.

Další výlety v okolí zde: Odkaz, odkaz.