Neznámými cestami u Kocourova - Osada Kocourov

Osada Kocourov, patřící pod obec Mochtín, je dnes vyhlášeným sportovním a relaxačním centrem. V zimě se zde dá lyžovat, v létě jezdit na kole, pro děti je tu malá ZOO, stačí si jen vybrat. Je zajímavé, že v nejbližším okolí Kocourova nevedou žádné turistické značky, ale přitom je tu nádherná krajina a mnohá zajímavá místa.

Kocourovem protéká Bystrý potok tekoucí sem z vedlejší vsi Bystré, přes hlavní silnici přímo proti budově ZOO přitéká od jihu další potůček. Podle něho vede polní cesta, kterou se na výlet vydáme. Projdeme kolem malého rybníčku, trochu se od potoka odkloníme, a nedaleko za vstupem do lesa přijdeme na rozcestí. Dáme se cestou vlevo a za krátko přijdeme na lesní silničku. Tu překročíme a pokračujeme hřebenem pod výšinu Jelínek do osady Nový Dvůr. Zde se dáme silničkou k jihovýchodu a před zatáčkou u křížku odbočíme polní cestou vpravo a pak lesem vystoupáme na vrchol Drkolné (729). Jde o významný krajinný bod (Odkaz), nejvyšší vrchol Středočeské pahorkatiny. Z kamenů na vrcholu je vcelku pěkný výhled do krajiny.

Vrátíme se do Nového Dvora a pokračujeme místní komunikací na konec osady, kde odbočíme vpravo a po necelých 300 metrech v malém lesíčku opět odbočíme vpravo a tím vlastně obejdeme údolí pod Novým Dvorem. Na úpatí vrchu Zálužnice (674) dojdeme k malému rybníku, kde nalezneme pramen Úslavy. Sbíhá se ale víc praménků, takže za počátek Úslavy se považuje výtok z onoho rybníčku.

Nad rybníčkem v lukách dorazíme na rozcestí, kde odbočíme opět vpravo. Jdeme nyní směrem na západ a kolem motokrosového závodiště dojmeme na silnici a po ní vlevo do osady Hradiště (Odkaz).

Hradiště je zajímavé místo, jednak tu najdeme jeden velmi hezký barokní zámeček. Nad ním je vrchol Hradiště (702), kde stávalo skutečné hradiště. K místi dojdeme zcela snadno, po cestě stále západním směrem vystoupáme do sedla a na rozcestí se dáme vpravo luční cestou k lesíku. V něm můžeme pátrat po dávných stopách osídlení.

Vraťme se ale zpět do sedla a jděme jižně k vrcholu Kovářská (706) a přes něj na nejvyšší bod Na Skále (716), kde podle jiné tradice mělo být také dávné hradiště.

Vrátíme se do Hradiště a sejdeme na rozcestí u křížku. Zde zahneme vpravo a jdeme na konec osady a za ni na rozcestí se dáme rovně, ne doprava. Pozvolna klesáme údolím Mochtínského potoka, stáčíme se vpravo k západu. Projdeme lesem a na okraji mýtiny zahneme vlevo na hráz rybníka. Za hrází se dáme vpravo a v drobném sedle narazíme na zdi židovského hřbitova z roku 1870.

Jdeme dál, vyjdeme z lesa a pak po pravé ruce odbočíme na luční cestu k severozápadu. Cesta pak skloní k severu a jde stráněmi, lukami a lesíky stále nad levým břehem Mochtínského potoka. Konečně dojdeme po třech kilometrech do Těšetin. Zajímavostí vsi je stará tvrz, která ale dnes slouží k bydlení (Odkaz). Budovu najdeme při hlavní silnici z Mochtína vpravo, když na ni dojdeme ze vsi.

Od tvrze se vrátíme na křižovatku, kde zahneme na polní cestu vpravo a dojdeme pod vrchem Chlumec (536) do Lhůtky. Zde nad rybníkem, před otočkou autobusu zahneme vlevo severním směrem a polní cestou dojdeme do cíle, do Kocourova.

Trasa měří 16 km a je vcelku vhodná i pro terénní cyklisty, jen mimo výstupy na vrcholy. Celkové převýšení je necelých 300 metrů.