Cesta do Vinného sklepa, kde víno nikdy nebylo

Dnes se projdeme po Lužických horách a opět navštívíme místa, kam obvykle turisté nemíří, třeba k Vinnému sklepu. Sejdeme se na železničním nádraží ve Svoru. Na to, jak je Svor malý, je nádraží obrovské, protože do roku 1974 to byla křižovatce, tehdy se zrušila trať do Jablonného. Před nádražím zabočíme z kopce po žluté značce, ale jen proto, abychom došli na rozcestí v obci. Zde narazíme na červenou, po které se dáme směr Rousínov. Projdeme obcí a vydáme se směrem z železniční tratí nad obcí, kterou projdeme kulatým průchodem. Krátce nato přijdeme k malému koupališti a lesíkem přijdeme k silnici na Rumburk. Tu opatrně přejdeme a stále po červené sejdeme do osady Rousínov (Odkaz).

Rousínov je starobylá sklářská osada, se kterou se ještě historicky dnes jednou setkáme. V silnici se opět setkáme se žlutou značkou, po které se dáme vlevo. Projdeme na okraj osady a vstoupíme do lesa, jdeme vlastně proti toku Rousínovského potoka až narazíme na asfaltovou silničku do Nové Hutě. Zde se ale vydáme vpravo již po neznačené trase. Přejdeme přes potok a hned za ním dojdeme na rozcestí. Zde odbočíme lesní cestou vlevo a jdeme po úpatí hory Kobyla vpravo nad námi. Asi po 300 metrech se dostaneme pod malou skalní oblast. Pokud nám nebude vadit trochu nepohodlí, před největšími skalami se pustíme vpravo k malému hřbítku. Na jeho vrcholu pak nalezneme "Bedřichovský viklan" (Odkaz). Nejde o klasický viklan, protože tento kámen se zatím ještě nehýbe, ale je spojen s podstavcem jen malou ploškou.

Sejdeme dolů na úpatní cestu a pokračujeme k severu. Přijdeme na lesní rozcestí a po levé ruce spatříme asi metr hluboký příkop středověkého mlýna osady Fridrichsdorf (Bedřichov). Tu měla zničit v 15. století Lužická vojska při loupežných tažení do severních Čech. Obyvatelé, kteří nebyli povražděni, prý pak založili další tři osady, z nichž dodnes známe Naději a Rousínov. Dnes se této oblasti říká "Staré mlýny".

Podle potůčku vpravo vystoupáme na rozsáhlou mýtinu, která vznikla v roce 2007 při orkánu Kyrill. Projdeme kousek rovně a narazíme na cestu, kterou se dáme vlevo. Cesta nás přivede na asfaltovou silnici od Nové Hutě do Horní Světlé. Proti nám uvidíme strom s obrázkem zv. Kaufmannův buk. Zde byl zavražděn jeden kupec a vrah nebyl vypátrán. Další památku, Leinertův obrázek, si můžeme prohlédnout u silnice trochu vpravo u křižovatky. Bílý jelen se tu zjevil hajnému Leinertovi.

Zde se rozloučíme ze silnicí do Světlé a dáme se vpravo jižním směrem po asfaltové lesní cestě. Cesta opět vede úbočím Kobyly a pozvolna klesá, na křižovatce jdeme rovně, nezahýbáme vpravo. To bychom došli do míst, kde jsme odbočili ze žluté od Rousínova. Silnice se stočí skoro k východu, ale pozor, než dojdeme do prudké pravotočivé zatáčky, odbočíme na lesní cestu vlevo. Ta chvilku stoupá, ale pak skoro po vrstevnici dojde ke skalám. Zde spatříme Vinný sklep. Jde o velký převis tvořený velmi tvrdým křemencem.

Pokračujeme cestou dál, stáčíme se vpravo, ale nesmíme vlevo do kopce. Cesta se stočí úplně k jihu a dojde na asfaltovou silnici nad Milštejnem. K němu dojdeme rovně po neznačené pěšině kolmo k asfaltce. Milštejn (Odkaz) byl středověký hrad na mohutné skále, která byla však skoro celá odtěžená pro výrobu mlýnských kamenů. Ze skály se dochoval jen okrajový "střep", v něm vznikla lámáním skalní brána. Vše za ní, pro představu, byla ta skála s hradem nad námi.

Prohlédneme si místo hradu, i trochu zdiva, a dejme se po červené směrem na Rousínov. Ujdeme 1 km a přijdeme na rozcestí s kupami štěrku (?) a vpravo uvidíme jakési ohrady. To je nové zimoviště pro vysokou zvěř. Dáme se k němu a pokud půjdeme kus podle plotu, uvidíme v oboře starou hráz rybníka. Voda z něho měla ve středověku pohánět hamr. Kousek odtud vlevo je další hráz, a co je zajímavé, že k ochraně tu byla vystavěna i malý tvrz na kopečku. Dojdeme k němu, když na začátku obory odbočíme vlevo a asi po 200 metrech opět vlevo. Pak již uvidíme kopeček, na jehož vrcholu jsou jámy po stavbách a vše je ještě doplněno příkopem a valem. Od Rousínovského hrádku (Odkaz), tak se mu dnes říká, se vrátíme na

asfaltovou silničku a pokračujeme po červené značce. Ta nás dovede na hřbítek nad Rousínovem. Zde odbočíme vlevo po pěšině a hned opět vlevo po kraji malé mýtiny. Asi po 10 metrech dojdeme k velkému kameni, kde je kříž a letopočet 1889, zřejmě na paměť nějakého neštěstí. Po červené se již snadno dostaneme do Svoru, do našeho cíle.

Trasa měří 16 km, převýšení je asi 200 metrů, trasa je pro cyklisty místy obtížně průjezdná.