Výlet neznámými stezkami Krkonoš - Výlet okolo Janských Lázní...

Krkonoše nabízejí nesčetné výlety po vrších a horách, ale také v údolích. Do jednoho z nejtajemnějších se dnes podíváme, i když nemějte představu, že to bude cesta po asfaltových cestách, ale horským chodníčkem. Cestu začneme v Janských Lázních (Odkaz), které jsou tak známé, že vynecháme odstavec, jak se sem dostat. Abychom si určili přesný bod startu, bude to na rozcestí červené a modré turistické značky u Lesního domu. Vyjdeme po modré směrem Modrokamennou boudu, případně Temný Důl. Jdeme do kopce po Sportovní ulici kolem fotbalového areálu až k penzionu Horský Dvůr.

Zde se dozvíme něco o bývalé klause, a odpojíme se od značky, obejdeme penzion zleva a dál jdeme Modrokamennou ulicí, projdeme lesíkem, klesneme k potoku. Když ho přejdeme, a hned doleva podle něho odbočuje pěšinka. Tou se dáme a vstoupíme do temného údolí zvaného Těsný neboli Klausový důl (Odkaz). Tato stezka se kdysi nazývala Luisina, protože byla za přispění hraběnky Aloisie Czernin-Morzinové z Maršova upravena. Dnes z těchto prací již najdeme málo, jen dva kamenné jezy. Před několika lety byla stezka opravena. Černohorský potok zde vytváří mnohé kaskády, tůně, je to velmi romantické. Údolí se postupně zužuje a po necelých 400 metrech máme vpravo nad sebou blok skal zvaných Harfa. Ujdeme přibližně dalších 400 metrů a dojdeme k první studánce sv. Alžběty či Betty. Je to jen prostá vyvěračka obložená kameny, ale voda je radioaktivní, i když to není vydatný zdroj.

Zhruba po dalších 500 metrech najdeme další studánku Bukový pramen. Úprava studánky je již lepší, voda je tu opět radioaktivní. Občerstvení z ní bude o to příjemnější, že pijeme léčivou vodu.

Pokračujeme dál pěšinkou, zleva (podle toku jde ale od pravobřežní přítok) po dalších 400 metrech přitéká bezejmenný potůček ze svahů Černé hory. Přibližně po dalších 400 metrech dojdeme k Černohorskému či Soutězkovému vodopádu. Není to Niagara, výška je asi 40 metry, ale pokud je více vody, je to skutečná nádhera.

Odbočka doleva je k Malé Pardubické chatě a za ní pak můžeme vystoupat na Černou horu. Přímo u můstku je nejvýše položený radioaktivní Lopuchový pramen. Nedaleko od ní je malá tůňka radioaktivní vody v rašeliníku. Tady se vyplatí chvilku posečkat, místo totiž patří k nejromantičtějším místům v Krkonoších.

Pokračujeme dál proti proudu potůčku, až vyjdeme na vyklučený svah s malým vlekem pod Velkou Pardubickou chatou. Odsud je pěkný rozhled na Krkonoše, my se po odpočinku dáme asfaltkou k východu se zelenou značkou. Ta nás dovede mírným klesáním na rozcestí Nad Modrými kameny. Jde o skupinu skal na hřbetě pod námi, proplétá se mezi nimi žlutá značka a je zde také z několika míst pěkný výhled. Sejdeme po žluté na rozcestí s modrou značkou. Dáme se po ní vpravo směrem do Janských Lázní, ale protože máme čas, uděláme si ještě jednu malou zacházku.

Jdeme po modré, až se dostaneme nad lyžařské vleky Košťálky. Zde odbočíme z modré mírně vpravo takřka po vrstevnici lesní pěšinou a po 400 metrech v místech, kde se cesta začíná lomit vpravo, vlevo pod námi je skalisko Harfa. Po prohlídce skály se vrátíme na modrou a v klidu dojdeme do Janských Lázní.

Trasa měří 10 km a převýšení je 500 metrů v první půlce výlety, pak se zase jen klesá. Trasa není vhodná pro cyklisty.