Beskydy známé i neznámé - Lidečko, Hradisko, Zamčiska.

Lidečko jsme si již jednou za cíl vzali, když jsme šli na Hradisko. Dnes se ale podle tehdejšího slibu vydáme na druhou stranu od Lidečka, a to na tajemný vrch Kopce a hřbetem až na Lačnovské skály. Nebude to výlet "s kočárkem", ale poznáme nádherná místa naší země a uvidíme nádherná panoramata (Odkaz).

Start našeho výletu bude opět o železniční zastávky Lidečko, ale autem můžeme zaparkovat u benzínové čerpací stanice Silmet. Po modré značce vyjdeme na atraktivní Čertovy skály. Po jejich prohlídce pokračujeme po modré a NS Vařákovy chalupy svahem Kopce asi 700 metrů, kde se cesta lomí doleva a kde křížíme lesní průsek s pěšinou. Zde odbočíme do svahu vlevo a vystoupáme kolem různých skal a skalek na vrchol Kopce. Pokud odbočíme vpravo, je zde rezervace, kde můžeme vidět různé skály, propady apod. a také mříže, které chrání vstupy do jeskyň. Tradují se tu různé pověsti i o zbojnících a jejich pokladech. Zajímavostí jsou i velká mraveniště. Je to místo velmi romantické a jistě stojí za "malý průzkum". Pokud nechceme stoupat na vrchol přímo, pokračujme po značce na další rozcestí a zde zahneme prudce vpravo, cesta nebude tak příkrá.

Vrchol Kopce (699 m.n.m.), jinak Zámčiska, je obklopen příkopy, z nichž části jsou přirozené, části sloužily jako příkopy dávného hradiště. Vrchol je částečně odlesněný, takže než opět zaroste, můžeme z několika míst obdivovat krásu okolních vršků a hor.

Vrchol upustíme západním směrem klesající pěšinkou, v sedle přijdeme na křižovatku, kde odbočíme vpravo. Cesta se ale brzo zlomí jihozápadním směrem a opisuje po vrstevnici hřbet nad námi po levé ruce. Pokud se nebojíme trochu "nerovností", můžeme vyjít na hřbítek a hřebenovou pěšinkou nalézat různé skalky a vyhlížet do krajiny. Hřbet má dva vrcholy, kotu 713 a Krajčice 730. Druhý vrchol jistě stojí za návštěvu, sice výhledy jsou jen občasné, ale jsou tu zajímavé skály a také tůňka. Pokud jdeme pěšinou, od místa, kde se cesta prudce lomí vlevo, vede na vrchol rovný průsek. Po něm také všichni sejdeme opět na cestu, a když zatočíme vlevo, za chvilku se již opět setkáme s modrou značkou. Za chvilku dojdeme do sedla pod Lazy neboli Kopcem (718). Mineme pěšinu vlevo dolu, ale kde se pak cesta lomí vpravo. Zde z ní sejdeme a zatočíme šikmo vlevo a po vrstevnici dojdeme asi po 100 metrech do skalní oblasti. Je to jedno z nejkrásnějších míst v okolí a opět se potvrzuje pravidlo, že když chceme něco poznat, nesmíme chodit po turistických značkách. Skály mohou být eldorádem dětí s prolézačkami, jeskyňkami a podobně. Z některých pak máme i výhledy do kraje.

Nad skalami sejdeme ze sedýlka dolu, na rozcestí se dáme vpravo, až dojdeme opět na modrou značku. Dáme se po ní vlevo a pak po značkách naučné stezky odbočkou na Horní Lačnovské skály (Odkaz). Opět můžeme obdivovat různé skalní útvary a také výhledy třeba až na Slovensko.

Vrátíme se po naučné stezce na její rozcestí s modrou a po ní se dáme zpět až na rozcestí Láz se žlutou značkou. Na ní se dáme neznačenou cestou rovně, řeklo by se po "hlavní", na dalším rozcestí ale nezahneme vlevo. Tím jsme se dostali na cestu opisující úpatí Kopce. Opíšeme východní svahy a dojdeme na modrou nad Čertovými skalami.

Trasa měří 12 km, převýšení má asi 350 metrů a není vhodná pro cyklisty.