Krajinou Jestřebích hor - Výlet Jestřebí hory, Svatoňovice...

Oblast Velký Svatoňovic na úpatí Jetřebích hor je turisticky velmi zajímavá, zejména jako východisko na vrch Žaltman. My se dnes ale dáme trochu jinými cestami, za pěknou přírodou i historickými památkami.

Start našeho výletu bude opět na železniční zastávce, tentokrát tedy ve Velkých Svatoňovicích (Odkaz). Silnicí se dáme nahoru, tedy zhruba severně. Dojdeme na kraj lesa, kde narazíme na žlutou značku pod bývalým dolem Xaver. Důl byl založen roku 1830 a ukončen v roce 1963. Projdeme dál po žluté areálem dolu a jdeme podle potůčku s budovatelským názvem Pětiletka. Přejdeme ho po starém můstku a cesta se vpravo od potoka vzdáli. Asi po 500 metrech se prudce zlomí vlevo a opět se k potoku přiblíží. Ve pravotočivém zlomu cesty nad potokem odbočíme ze značky vlevo a po několika zákrutách a přejití drobných toků dojdeme k bývalému dolu Svatý Petr. Ten byl založen na konci 18. století a těžba uhlí byla ukončena roku 1893. Za dobu těžby tu vznikla halda hlušiny dlouhá asi 100 a vysoká asi 20 metrů. V roce 2005 byla šachta zavážena hlušinou a zjistilo se tu nejen velké procento uhlí, ale také fosilní relikty prvohorní flóry (300 milionů let).

Po prohlídce místa se dáme dál po lesní cestě, přejdeme prudké esíčko a pak jeden poměrně úzký hřeben. Za ním najdeme poměrně složitou křižovatku, ale dáme se první cestou vpravo a vystoupáme do malého sedýlka, odkud se dáme severovýchodně po vrstevnicové cestě, až vyjdeme úplně z lesa. Pojdeme loukou a vystoupáme na okraj lesa pod Markoušovickým vrchem, který je jeden z vrcholů hřbetu Jestřebích hor.

Zde narazíme na červenou značku, po které se dáme vpravo na rozcestí Pod Pasekou. Odbočíme do Pasek, malé horské osady. Na zdejším rozcestí se vydáme jihovýchodně po zelené. Kousek za osadou uvidíme vlevo malý kopeček a na jeho vrchu stopy středověkého hrádku neznámého jména. Kdysi zde prováděl průzkum archeolog A. Hejna.

Vrátíme se na zelenou a pokračujeme až na Žaltman. Vrcholu dominuje rozhledna s výhledem na Podkrkonoší, Krkonoše, Orlické hory a dál i Kralický Sněžník či Trosky. Od vrcholu klesneme po zelené kolem řopíků k rozcestí s modrou a po ní u Šrejberky na žlutou. Zde se můžeme rozhodnout, zda pokračovat po modré do Malých a pak do Velkých Svatoňovic, nebo jít po žluté k dolu Xaver. Konec je pak již kousek, jak od modré, tak i od žluté, což již známe.

Trasa měří přes Malé Svatoňovice 12 a přes Xavera 14 km. Celkové převýšení je 360 metrů, ale je to po pěkných cestách.

Další výlety v okolí: Jestřebí hory, Úpice - Svatoňovice.