Varnsdorf nemá jen Hrádek - Výlet Varnsdorf, Mlýn Světlík atd..

Pohraniční město Varnsdorf má jeden krásný výletní bod, a tím je nově rekonstruovaný Hrádek. Nejde o středověký objekt, ale starou restauraci z roku 1905, která ale není v provozu, a rozhlednu, která zase v provozu je. Dnes se ale vydáme z Varnsdorfu za jinými pamětihodnostmi a krajinou s výhledy.

Start bude opět na nádraží, ale ne na hlavním, ale na zastávce Varnsdorf - Staré nádraží. Odtud se musíme dostat na silnici, výpadovku na Rumburk. Jdeme kousek po modré, kde buď projdeme hřbitovem, nebo ho na jeho konci obejdeme. Jdeme vlevo a po podjití vysokého napětí na kraji lesa objevíme zajímavou památku. Jde o tzv. Švédskou mohylu (Odkaz), ale mohyla to není, protože jde o přírodní skálu. Ta byla upravena výklenkem a křížem na památku šarvátky v roce 1642, kterou zde svedla tolštejnská posádka se Švédy. Následně pak byl proto hrad dobyt a dodnes je z něho zřícenina.

Od mohyly jdeme takřka souběžně s hlavní silnicí lesní cestou po okraji lesa, opět podejdeme vysoké napětí a kousek za ním (150 metrů) odbočíme vlevo do lesa a jdeme stále rovně necelý kilometr a opat narazíme na nám již známou modrou značku. Po ní se dáme vpravo jihozápadně. Vyjdeme na okraj lesa v osadě Světliny, kde na rozcestí značku opustíme a dáme se vpravo k hlavní silnici.

Přejdeme hlavní silnici a asi po 100 metrech odbočíme vlevo. Trochu stoupáme na návrší zvané Hornův lesík, a pak klesáme a v dálce vidíme nějakou kulatou stavbu a vodu. Tou stavbou je větrný mlýn Světlik (Odkaz) a vodou stejnojmenný rybník. Vše je pozůstatkem stejnojmenné vsi. Mlýn je dnes asi nejzachovalejší větrný mlýn holandského typu, kde se otáčí pouze střecha, v Čechách. Pochází z roku 1843 a mlel celých 102 let.

Můžeme se podívat na hráz rybníka, ale jinak se vrátíme na rozcestí nad mlýnem, kde je také lavička a informační tabule. Odtud se dáme jižním směrem a kolem letiště Žofín a kozí farmy dojdeme do Horního Podluží. Zde můžeme cestu ukončit, máme za sebou 9 km. To je tak asi pro děti, vpravo od přejezdu přes železniční trať je zastávka Horní Podluží, odkud jedou vlaky zpět do Varnsdorfu.

Komu těch pár kilometrů nestačí a touží po dalším poznání, jde dál. V obci dojdeme na první rozcestí, dáme se vpravo a hned zase vlevo. Za potokem Lužnička odbočíme vlevo a jdeme místní komunikací něco přes 300 metrů a mezi domy čp. 242 a 168 odbočíme vpravo. Polní cestou projdeme pod dalším elektrickým vedením ke křížku. U něho zatočíme vpravo a dojdeme na hlavní silnici. Vlevo před námi již vidíme vchod do štoly sv. Jana Evangelisty. Ta je veřejnosti přístupná od května do září denně mimo pondělí od 10 do 16 hodin. Po prohlídce dolů na stříbro vyrazíme do Jiřetína pod Jedlovou (Odkaz). Musíme sice po silnici, ale je to jen kousek. Na náměstí je pěkný renesanční hornický kostel a ve faře malé muzeum, kde si domluvíte prohlídku v moderním informačním centru.

Dále projdeme kolem kostela a kolem dveří do další stříbrné štoly ke Křížové cestě. Ta je jednou z nejznámějších v naší republice, a oprávněně. Jde o pěknou sestavu církevních památek ještě s výhledem do kraje.

Od Křížové cesty se vrátíme po zelené na náměstí a pak se budeme zelené držet a držet, až dojdeme na zastávku Varnsdorf - Staré nádraží. Tady máme za sebou 18 km, ale jen s malým převýšením a po pohodlných cestách Trasa je přímo vhodná pro cyklisty.