Jizerské hory, tentokrát méně známé - Harcovský potok, klášterní vrch..

Jizerské hory jsou plné krásných lesů a jsou také doslova prošpikovány značenými turistickými cestami. My se dnes vydáme do lesů kolem Rýnovic a navíc budeme putovat zejména po cestách neznačených. Ale nebojte se, nepůjde o nijak náročnou cestu, ani fyzicky a ani orientačně.

Start bude, jak jsme poznamenali, v Rýnovicích, městské části severozápadně od centra Jablonce nad Nisou při jedné ze silnic směrem na Liberec. Staré části osady dominuje barokní kostel, který nám bude prvním orientačním bodem. Nad kostelem naproti hřbitovu odbočíme vpravo Nebeskou ulicí a budeme pozvolna stoupat kolem vodárny po hřbetu plném kamenů a drobných skalek na vrch Kotel (652 m.n.m.). Také na vrcholu najdeme skalky a balvany, vrchol však nabízí jen omezené výhledy na okolí vrchy.

Od vrcholu pokračujeme dál severním směrem po hřebenu, až sejdeme na červenou značku. Po té budeme ve směru pokračovat až na rozcestí U buku. Zde se k nám připojí modrá značka. Cestou máme ve vymýcených místech celkem pěkné výhledy na obě strany cesty. Po pár metrech za mírnou pravotočivou zatáčkou odbočíme po neznačené lesní silničce mírně vlevo a dojdeme do údolí Harcovského potoka. Přejdeme jeho přítok zprava a přijdeme na velkou lesní křižovatku, kde odbočíme vlevo a polokruhovou zatáčkou se obrátíme do jižního směru a takřka vrstevnicovou cestou dojdeme na další velké lesní rozcestí, kde narazíme na značky Lesní nauční stezky Harcov. Neodbočíme ale po žádném jejím směru, dáme se jižně a po plochém hřbetu dojdeme na lesní loučku v sedle pod vrcholem Klášterního vrchu.

Klášterní vrch, který jen o málo převyšuje zmíněnou louku, je zalesněný a nabízí jen omezené výhledy. Zajímavá je však jižní hřebenovka. Při klesání narazíme na skálu Židovský dům. V ní najdeme jeden z mnoha pomníčků Jizerských hor, prý na paměť úkrytu jedné židovské rodiny v Napoleonských válkách. Klesneme dále do mírného sedla a na konci mírného návrší přijdeme k další skalce, zvané Bručoun. I v ní je ukryt jeden z pomníčků, bohužel nevíme, k jaké události. Zde najdeme díky odlesněným svahům pěkné výhledy na okolní lesy. Po hřebeni a pak po jeho levé stráni sejdeme ke známému Harcovského potoku a podle něho na silnici, vlastně ulici Pod vodárnou. Po ní odbočíme vlevo a dojdeme zpět do Rýnovic.

Trasa měří 9 km, převýšení je asi 160 metrů, takže vcelku nevýznamné na to, že jsme v Jizerských horách. Kladem trasy jsou občasné pěkné výhledy, romantické hřebenové cesty a skalní útvary. Trasa ale není vhodná pro cyklisty.