Za nejnovější rozhlednou Českého ráje - Čížovka

Titulek zní hezky, ale jsme si vědomi, že nebude platit asi stále, proto přidáme rok 2014. Jde totiž o to, že rozhledna Čižovka byla stavěna v letech 2012 až 2013 a nebyla otevřena, takže to bude asi v roce 2014. Doufejme jen, že se podaří vše úřednicky zvládnout. Rozhledna Čižovka (Výstavba rozhledny) je dřevěná a má zcela osobitý tvar, je totiž jehlancová. Vysoká je 39 metrů a rozhled jistě zaujme všechny milovníky zejména Českého ráje - Trosky, Kozákov, Tábor, ale i dál i Ještěd, Bezdězy Ralsko a další. Ovšem záleží na počasí, protože někdy můžete vidět sotva paty věže. To vám samozřejmě nepřejeme, takže se vydáme na cestu. Začneme na velmi známém místě, a to v Kosti (Hrad Kost).

Obejdeme hrad zleva po červené značce a po hrázi Černého rybníka přejdeme na lesní pěšinu. Mineme skalní byt, dnes přisuzovaný Barušce, a pokračujeme až na velikou lesní křižovatku a turistické rozcestí Pomníky. Jsme dnes v míru, proto můžeme politovat zmařených životů, ale minulost již nezměníme. Změníme ale značku, resp. červenou opustíme. Dáme se po silnici směrem na Kamenici a Dolní Bousov. Po pravé ruce vidíme mohutný úvoz staré cesty, v místech, kdy zanikne pod asfaltem, odbočíme vpravo na lesní cestu severozápadním směrem. Po 800 metrech dojdeme na rozcestí, odbočíme vpravo a na dalším rozcestí opět vpravo, a začneme stoupat na mírné návrší. Jmenuje se Chrby (346 m.n.m.) a můžeme si zde prohlédnout nádherné skalní stěny a různé útvary. Celá západní část vršku je ohraničena vysokými skalami ze tří stran, ze kterých je občas výhled. Celým vrchem prochází pěšina, která také projde skalami a dovede nás na jižní úpatí. Jdeme dál stejnou cestičkou přes pár rozcestí, až narazíme na úplně rovnou cestu od východu na západ.

Po rovné cesta se dáme doprava, až dojdeme na lesní silničku odprava a šikmo vlevo. Po pravé ruce máme paseku, ale my se tedy dáme šikmo doleva vpřed. Asi po půl kilometru se silnička začne klikatit, ale neopustíme a mineme Farářský rybník po levici. Projdeme kolem rekreačního zařízení a cesta se stočí vlevo směrem na Drhlenský rybník. Ovšem, než k němu dojdeme, před levotočivou zatáčkou my odbočíme vlevo na lesní cestu. Ještě než cesta vstoupí do úvozu, odbočíme na dalším rozcestí vlevo a údolní cestou obejdeme osadu Čížovka, která je vpravo nad námi. Cesta pak vede po kraji lesa a na jeho špici odbočíme vpravo a dojdeme k domům okraje Čížovky a na silnici. A tou vlevo půjdeme a půjdeme, až dojdeme k rozhledně. Nyní jsme ve výšce asi 322 m.n.m.

Po pokochání se na otevřené rozhledně se dáme na blízké rozcestí silnic, odkud se dáme vlevo do Kamenice. Projdeme vsí a na jejím konci dojdeme na křižovatku tvaru T. Před námi stojí les, jenže i tím směrem běží lesní cesta, kterou sejdeme do skalního údolí, odbočíme vlevo a dojdeme údolní cestou zpátky až na Kost.

Trasa měří 12 km, převýšení je vcelku bezvýznamné, asi 100 metrů. Cesta mimo stoupání na Chrby je vhodná i pro cyklojízdu.