Výlet kolem Hodkovic nad Mohelkou - Bezděčínské skály.

Jizerské hory jsou nejen krásné v nejvyšších částech, ale zajímavé cesty můžeme absolvovat i v podhůří. Dnes se proto vydáme do okolí Hodkovic nad Mohelkou.

Město Hodkovice nad Mohelkou nalezneme jižně od Liberce, přímo u dálnice na Turnov a Prahu. Abychom se dobře orientovali, dáme si sraz u vlakového nádraží. Před budovou začíná červená značka, ale my se jí nedáme, vyjdeme Nádražní ulicí na Pelíkovskou, kterou se dáme doleva. Projdeme pod železniční tratí, projdeme oblast terénních úprav a začneme lesem stoupat k osadě Radoňovice. Přejdeme přes potok a serpentinu, ale ještě v lese, než začne po obou stranách cesty louka, v poslední prudké zatáčce po pravici, uvidíme pěšinku. Ta nás dovede na skalnatou ostrožnu nad cestou, kterou jsme přišli. Zde začíná část Bezdečínských skal, kterou si prohlédneme.

Bezděčínské skály jsou součástí skalnatého zlomu, který začíná nedaleko Bohdánkova a končí hradem Vranovem nad Malou skálou, patří k němu tedy i hrad Frydštejn.

Stanuli jsme nad silnicí, ale otočíme se a pokračujeme podél hrany jihovýchodním směrem, první část skal měří asi 800 metrů, hlavní částí jsou horolezecky známé skály Kvočny. Nejvýznamněji skálou je pak Velká Kvočna.

Klesneme k silnici do Pelíkovic, v dolní části na kraji lesa přejdeme potok, ale rovnou pěšinkou opět vystoupáme na terénní hranu s dalšími skalami. Asi po 300 metrech musíme obejít malé údolíčko s potůčkem, ale za odměnu nám budou opět krásné skály s vyhlídkou. Na konci této části zleva přes louku přichází cesta, my se po ní ale dáme vpravo a sejdeme do Bezděčína. Zde přejdeme přes hlavní cestu a šikmo vlevo projdeme osadou. Mezi posledními domy se dáme vlevo a luční cestou podél Bezdečínského potoka dojdeme do osady Sestroňovice. Projdeme osadou, nesmíme se ale dostat na hlavní silnici. Vyjdeme z osady a malým stoupáním se dostaneme na silnici z Frydštejna do Jenišovic. Silnici přejdeme a protější cestou se dostaneme do osady Smetí.

Je to zajímavá část Frydštejna, lomy a skály, rybník, druhý vypuštěný, hřbitov, chaty. V osadě se dáme na první křižovatce vlevo, až dojdeme ke hřbitovu s kaplí, pak se ale na křižovatku vrátíme a půjdeme teď už rovně. Tady se dostaneme mezi prostory staré těžby, jedno údolíčko vlevo, vpravo ještě větší pískovna. Ovšem před první zatáčkou musím odbočit z cesty vlevo údolní cestou směrem na jih. Pokud máme čas, můžeme si vyjít na obě strany a podívat se na lomové prostory shora.

Údolní pěšina nás dovede do osady Chlum u Kaškovic. Dojdeme na silnici z Voděrad do Jenišovic, půjdeme po ní kousek vpravo, obejdeme zpola zemědělský objekt a dojdeme asfaltkou do osady Marjánka. Zde se na křižovatce dáme vpravo, na křižovatce v polích pak vlevo. Jdeme stále rovně, jak se říká "za nosem" asi 1,5, až staneme na kraji lesa. Vlevo máme návrší s tajemným názvem Hrobka, vpravo výšinu Zabolku.

Klesáme lesem, vpravo pod námi je romantický úvoz staré cesty. Pod kopcem přijdeme na silničku do Jilového, kterým projdeme a již vidíme Mohelnici.

Trasa měří celkem 16 km, převýšení je vcelku nepatrné, celkem asi 100 metrů. Trasa ale není vhodná pro cyklisty, hlavně Bezděčínské skály jsou pro ně nepřístupné.