Lesy, vrchy a památky Jeseníků

Obec Branná, dříve známá jako Kolštejn Odkaz, leží na silnici a železnici z Hanušovic do Jeseníka. Najdeme zde několik významných památek, zejména středověký hrad, dnes z velké části ve zřícenině, a zámek vybudovaný na místě předhradí. Proti zámku stojí původně renesanční fojtství a vedle kostel sv. Michala, také původně renesanční. Zde také začneme naši cestu, která nás zavede na několik zajímavých míst v okolí a dokonce do výšky nad 1000 metrů nad mořem.

Z předzámčí klesneme k brusnému potoku a podle něho dojdeme s Naučnou stezkou Pasák (Odkaz)  na soutok s říčkou Branná. Zde narazíme na zelenou, se kterou přejdeme pod železniční tratí, ale opustíme ji vpravo po NS. Ta nás provede lesem a pak loukami do přírodní památky Pasák. Tady si můžeme prohlédnout skupinu skal, které patří k nejzajímavějším místům západních Jeseníků. Jde asi 250 metrů dlouhou a až 30 metrů vysokou skalní stěnu. Jakoby z pohádky zde  vyrostly skalní hřib zv. Kovadlina, pověstmi opředená věž Pasák. Na severním okraji je i velké skalní okno.

Od Pasáku jdeme po hřbetu neustále vzhůru až na rozcestí Přední Alojzov - vyhlídka. Tady přijdeme na zelenou, kterou jsme nad Brannou opustili. Skutečně, od kraje lesa je pak pěkný výhled na Brannou a vršky nad ní. Jdeme dál po hřbetu, opět s výhledy, až dojdeme na rozcestí Alojzovské louky. Zde se odpojíme od NS a dál nás již povede jen zelená. Je to horskou silničkou k přítoku Hučavy, kde přejdeme na lesní cestu, která nás dovede úbočím Trojáku ke skalám u Josefova, které jsou pod námi ve svahu. Jde o dva velké skalní bloky a dalším menší stranou. Horolezci to tu nazývají  Kamenem čarodějnic, mohutná stěna je vysoká 25 metrů.

Vrátíme se na zelenou a pokračujeme k pozůstatkům zaniklé vsi Josefová (Odkaz), která vznikla v roce 1732 se založením sklárny. Kaplička a základové zdi s temnými otvory sklepů působí romanticky. Odsud se kdysi plavilo dřevo, jsou tu zbytky hrází, a vedla sem dokonce železniční vlečka.

Po prohlídce zbytků několika budov jdeme dál k hájovně a od ní po zelené proti toku Hučavy, kde jistě nepřejdeme kaskády a dva vodopády. Není to Niagara, le vypadají velice hezky, zvláště, je-li dostatek vody. Stále pokračujeme podél Hučavy až na lesní silničku. Zde opustíme Hučavu i zelenou a po silničce se dáme vlevo na rozcestí Volská louka. Toto rozcestí má asi 10 odboček, nalézá se v sedle mezi jedním z hřbetů Vozky (1377) a Trojákem (1049). Ostatně Troják bude našim dalším cílem.

Cesta na Troják není značená, proto je potřeba správně odbočit. Na křižovatku jsme přišli od východu, vlevo odbočuje menší pěšina, širší cesta a třetí je vlastně hřebenový průsek k vrcholu nebo za ním lesní cesta k Durasově chatě na vrcholu.

Durasova lovecká chata stojí na malé mýtině, ale jinak zde najdeme na vrcholu menší skalky a občasné výhledy do kraje, zejména z východu na Vozku a Keprník.

Vrátíme se na Volskou louku a po žluté lesní silničce sejdeme k rozcestí Žleb. Nedaleko odtud, po cestě prudce vpravo, najdeme malou kapličku. Ale naše další cesta tudy nevede, vrátíme se na žlutou, přejdeme ji a další neznačenou lesní cestou budeme stoupat nejdříve před hřbítek Trojáku, ale na přes sedlo na odlesněny opyš této hory. Z vrcholu ve výšce 852 m.n.m. máme nádherný výhled hlavně na Troják, ale zejména na Černou stráň (1237). Pak již sejdeme po hřbetnici na nám již známé rozcestí Zadní Alojzov, jméno má po zaniklé osadě, a když se dáme vpravo po značkách Naučné stezky, dojdeme v klidu do Branné.

Trasa měří 17 km, vede pom, pěkných cestách. Jsme v horách, takže musíme počítat s vyšším převýšením, celkově je asi 500 metrů, ale je to stoupání postupné. Trasu lze absolvovat i na kole, jen na výstupy se musí pěšky.