Přírodní i historické památky Hostýnských vrchů.

Hostýnské vrchy jsou plné přírodních krás, ale i historických památek. Samozřejmě není to jen samotný Hostýn, hora z nejpamátnějších, ale spousta dalších. Některé z památek jsou takřka zapomenuté. Vydejme se proto za jednou, ale nepoznáme jen onu památku, ale i další jiná zajímavá místa.

Obec Podhradní Lhota je východiskem na dvě zříceniny hradů Šaumburk a Nový Šaumburk. My se na ne nevydáme, ale začneme zde trasu úplně jinou. Vyjdeme od kostela směrem na rajnochovické nádraží, ale po přechodu přes Juhyni zahneme po místní komunikaci vlevo. Před mírnou zatáčkou vpravo odbočíme mezi domky doleva a vstoupíme na okraj lesa. Pokračujeme po kraji lesa, až narazíme na značení Naučné stezky prof. Rudolfa Haši. Dále se po značkách prudce vlevo, skoro do protisměru. Na dalším rozcestí se dáme po značkách přímo po hřbetu a na dalším rozcestí vlevo na vrchol Kunovické Hůrky. Na severním výběžku hory stojí od roku 2010 prostá dřevěná vyhlídková věž, ze které vidíme část Hostýnských vrchů, oblast Poodří a Oderské vrchy.

Po naučné stezce sejdeme severovýchodním směrem po horu Světikov. Po levé ruce máme stráně částečně vykáceného vrchu, po pravici lučiny s osadou Jedlová. Pokračujeme již bez značky severovýchodně na okraj lesa, kde odbočíme vlevo do sedla mezi Světíkovem a Hradištěm. Ze sedla se vydáme vpravo po úbočí Hradiště, kde na vrchu nalezneme zbytky hradu. Ten zabýrat celý hřbet vrchu, byl chráněn dodnes viditelnými příkopy a hradbami, po kterých nezbylo skoro nic. Na vrcholu pak stávala věž a palác obtočený hradbami, ale o jejich existenci se můžeme jen domnívat. O hradu se vlastně můžeme domnívat vše, i kdo ho postavil. Bylo to olomoučtí biskupové? Na vrchu s výškou 605 metrů nad mořem to nevyřešíme, ale můžeme pokračovat dál.

Z hradu se vrátíme do sedla a zpět na okraj lesa, ale dále se vlevo po okraji lesa, stále nad Jedlovou, jejíž budovy máme po pravé ruce. Po vstupu do lesa pokračujeme pozvolna na vrchol Čertova kamene 613 m.n.m. Zde nalezneme zajímavý velký kámen, který sem měl donést samotný čert.

Z Čertova kamene klesneme do sedla pod Kříbcem, kde odbočíme vpravo a podél Jedlovského potoka narazíme na lesní silničku. Dáme se vpravo a stále po toku potoka dojdeme k Jedlové a k Polomsku. Dále přijdeme na okraj Rajnochovic na rozcestí. Po levici dojdeme k prameny sv. Anny, po pravici je ve stráni přírodní památka Skalka-Polomsko. Zde můžeme vidět skalky z pískovců a slepenců a zejména suchomilnou květenu, vstavače a různé keře.

Rajnochovicemi projdeme částečně po červené značce, ale můžeme se vyhnout chůzí po asfaltce tím, že před mostkem přes Juhyni se dáme vpravo přes okraj fotbalového hřiště a dál mezi domy i po okraji lesa do Podhradní Lhoty. Trasa měří 14 km a není vhodná pro cyklisty. Převýšení je celkově asi 450 metrů, ale jde o tři vrchy, přičemž není prudké, ale pohybujeme se v horách, takže to berte jako samozřejmost.