Klíčem k Lužickým horám je hora Klíč

Jednou z nejvýraznějších dominant Lužických hor je Klíč. Není to nejvyšší bod, ale je to asi hora nejtypičtější. Východiskem nám bude Nový Bor, město s dobrou dopravní obslužností, je zde vlak, staví zde i dálkové linky třeba z Prahy apod.

Výlet začneme kde jinde, než na vlakovém nádraží, kde je i parkoviště pro osobní auta. Před budovu z chodníku již vidíme Klíč, takže směr je jasný, na sever! Jdeme Nádražní ulicí k autobusovému nádraží, které projdeme, mineme i divadlo. Přejdeme přes můstek a dojdeme na Žižkovu ulici s červenou značkou. Za nás již na Klíč dovede bez problémů. Přes obchvat přejdeme po novém mostku, mineme hájovnu a pozvolna lesní cestou stoupáme ke Klíči. Dáme si malé posezení u Kamzičí studánky a pak již začne trocha stoupání do sedla. Odtud pokračujeme dál k vrcholu.

Na vrchol Klíče dnes vede jedna značka, odbočka červené, ale kdysi i další, která však procházela vrcholem kamenného moře a pak dosti prudce k vrcholu. Z vrcholu s výškou 760 m.n.m. je dokonalý kruhový rozhled na celé Lužické hory, Ještěd, Jizerky, Kozákov, Trosky, Ralsko, České středohoří apod.

Vrátíme se do sedla, kde se projdeme i bez značek. Západním směrem ze sedla jde pěšinka, obejde několik skalek, projde přes údolíčko a přijdeme na plošinu. Na podrobných mapách je nazvaná Tábořiště. Není to bez příčiny, tady se konalo v uplynulých více jak 50 letech zimní stanování na Klíči, protože vrchol je rezervaci, a ostatně i další ochrany přírody se nyní stanování koná v jinde, nejvíc v Polevsku. Pokud se nebudete bát jít kousek lesem bez cesty, západně od plošiny je nacházejí zajímavé skalky Hrnčíř.

Pokračujeme k jihozápadu lesní cestou a než přijdeme do sedla pod Hrnčířským vrchem, odbočíme na lesní cestu vpravo. Tou pak půjdeme stále dolu podél potůčku. Jinak zde někde zřejmě stávala nejstarší polevská sklárna, dosud neobjevená. V dolní části lesa narazíme na zelenou značku, po které se dáme vlevo směr Nový Bor. Vyjdeme na okraj lesa a před sebou spatříme pěkný výhled do Novoborské kotliny a hlavně louku s lesíkem na malém návrší. Luční cestou k lesíku zamíříme a zjistíme, že jsme neviděli z naší strany jednu z dominant města, Skalku (Odkaz). Trochu adrenalinovým stoupáním se můžeme dostat na vrchol s pěkným výhledem.

Vrátíme se na zelenou značku a již bez zastávek dojdeme na červenou a pak neznačenou cestou zpět k nádraží.

Trasa měří 14 km se všemi odbočkami, ale na kole je sjízdná místy obtížně. Převýšení je 380 metrů, ale tak už to v horách bývá, ale cesty jsou pěkné a odměnou nám budou překrásné rozhledy.

Náš další výlet okolo klíče zde: Odkaz