Pasekami kolem Pasek -Výlet Paseky nad Jizerou.

Dnešní cesta nás v Krkonoších nezavede na žádný vyhlášený vrchol, nebudeme proto lámat výškové rekordy, ale krásné cesty jsou i v oblastech, kam nemíří tisíce cizinců. Zavítejme proto do Pasek nad Jizerou.

Paseky nad Jizerou jsou roztroušenou osadou na svazích kotliny uzavřené horami Mechovice (799 m.n.m.), Javorník (822), Tomášovy vrch (717) a Praškova skála (686), všechny vody tu jsou svedeny do místního potoka, který vtéká kousek pod obcí do Jizery.

Začneme cestu u Krkonošského muzea a kostela sv. Václava. Mimochodem, tady v kostele existuje světoznámý chrámový sbor, který má své členy i třeba až v Praze.

Auto postavíme na parkoviště nad muzeem, můžeme se projít ke kostelu, navštívit muzeum a centrum Pasek s restaurací, poštou i obecním úřadem, ale jinak projdeme parkoviště a přijdeme na polní cestu klesající strání k okraji lesa. Zde na křižovatce zabočíme vlevo a dojdeme na silničku s modrou značkou. Po ní se dáme doprava a první zastávka bude u památné lípy, budovy staré školy a kamenné sochy. Pokračujeme dál po modré, přejdeme přes potok a začneme stoupat k Tomášovu kříži. Jsme na hřbetě ve výšce 688 m.n.m., ale po odpočinku pokračujeme dál, ovšem na první odbočce zatočíme vlevo neznačenou cestou, která nás dovede k historické stavbě statku U Tomášů ve Sklenařících. Po cestě můžeme obdivovat rozhledy po Krkonoších.

Pod statkem na prvním rozcestí odbočíme vlevo a alejí vystoupáme na hřbítek se silničkou a žlutou značkou. Dáme se na východ po hřbetě a jdeme, i když žlutá zahne vpravo a přijdeme k vysílači na vrcholu Praškovy skály. Část vrcholu je sice zalesněná, ale k jihu máme rozhledy na Vysoké nad Jizerou, do údolí Jizery apod. Najdeme zde i tu skutečnou Praškovu skálu.

Od vysílače se dáme k severu, na hřbetu zahneme doprava a klesneme na mýtinu. Ale ihned na jejím rohu zatočíme vlevo lesní cestou, kterou asi po 100 metrech přejdeme přes hřbet a narazíme na širší lesní cestu, po které se dáme vpravo a klesneme na luka v dolní části Pasek.

Projdeme vlevo po okraji louky k samotě na břehu potoka. Silničkou od samoty dojdeme k hlavní silnici obcí, přejdeme ji a mezi chalupami dorazíme na silničku a vpravo na křižovatku. Na té zahneme na luční cestu a západním směrem vystoupáme na další místní komunikaci s modrou turistickou značkou. Odtud můžeme po okraji lesa vystoupat ke hřbitovu a pak již na parkoviště k autu, nebo se dáme vpravo na rozcestí Planýrka a pak vlevo po zelené ke kostelu.

Trasa, kterou jsme prošli, měří 8 km a dá se vcelku sjet i a terénních kolech. Místy je snad trochu těžší orientace, ale výhledy a pěkné lesy nám všechno oplatí.