K břehům přehrady Josefův Důl

Dnes se v Jizerských horách vydáme na trochu neobvyklou cestu, kdy nás nebudou zajímat hory, ale vody. Pojdeme se oblastí největší zdejší přehrady Josefův Důl. Byla před 30 lety vybudovaná jako zásobárna pitné vody, proto neslouží k rekreaci a také se těžko budeme dostávat i na její břehy.

Východiskem nám bude Bedřichov, protože spojení sem je výborné z Liberce i Jablonce, samozřejmě i vlastními auty nebo autobusy.

Z Bedřichova se vydáme po žluté nebo modré, to záleží, budeme-li v horní nebo dolní části obce. Důležité je, že se setkáme na rozhledně Královka čili Nekras. Jsme zde ve výšce 859 metrů nad mořem. Rozhlédneme se z vrcholu, můžeme se i občerstvit, a jdeme po hřebeni po zelené značce, ale jen asi 300 metrů. Tady odbočíme vlevo po silničce k Prezidentské chatě. Od ní pokračujeme po lesní silničce do lesů. Stromy jsou ale vykáceny, takže při klesání máme před sebou částečné výhledy na stráně Jizerských hor. Na prvním rozcestí odbočíme vpravo a pod námi je již hladina přehrady Josefův Důl (Odkaz). Cesta se mírně vlní, klesá a pak stoupá k Jablonecké chatě.

U chaty odbočíme prudce k severu a klesneme až k hladině nádrže. Před lávkou k výpusti odbočíme cestou vlevo a dojdeme přímo k vodní hladině, máme ji tu ze tří stran.

Projdeme po hlavní hrázi, která vznikla navršením zeminy. Dojdeme k domům technického zázemí přehrady a projdeme vedlejší hráz a na jejím konci narazíme na žlutou značku. Za nás provede po severovýchodním břehu nádrže až k Lexově památce. Je to jeden z mnoha křížků Jizerských hor, ale o těch někdy jindy. Nyní se vrátíme o 50 metrů zpět a odbočíme vpravo, tedy jihozápadně na lesní neznačenou silničku. Po té přejdeme přes říčku Kamenici a následně opisujeme údolíčka dalších přítoků do nádrže pod námi, zejména Blatného potoka.

Cesta končí vyasfaltovanou plochou sloužící lesákům. Dál pokračujeme po pěšině na další lesní silničku, kterou se dáme vlevo. Přejdeme přes Červený potok, ale po chvilce i tato cesta končí a my stojíme před vidlicí pěšin. Dáme se tou vlevo a na dalším rozcestí nesníme klesnout, ale budeme stoupat vpravo po úbočí hřebene na další lesní silničku nad námi. Tou se dáme doleva, resp. rovně, a pak již nikam neodbočíme a stále západním směrem dojdeme do Bedřichova.

Trasa měří 14 kilometrů a lze ji až na výstup od přehrady při návratu absolvovat pohodlně na kole.