Ze Semil do Semil aneb Kudy chodil T.G.M.

Některá okresní města mají krásné okolí a je škoda, že to mnoho jejich návštěvníků neví. Určitě přední místo v tomto směru patří Semilám. Leží na okraji Českého ráje, takže tudy netáhnou davy turistů jako někde pod Troskami nebo v Prachovských skalách. Zkusme se jednou vydat ze Semil do Semil a mnohý z nás změní svůj názor.

Výlet začneme v muzea a informačního centra. Pro náš výlet nám bude stačit popis, ale pro jistotu a další poznatky nakupte mapu okolí, vezměte si další prospekty, ale neberte toho mnoho, protože zde budeme také výlet končit a nemusí vše nosit s sebou.

Vydáme se po červené směrem Spálov. Mineme pomník A. Staška a I. Olbrachta, projdeme kolem budovy bývalého zámku, za jezem přejdeme přes Jizeru a podél ní dojdeme do Bítouchova. Přejdeme lávku a opustíme značku a vystoupáme do středo osady. Přejdeme přes silnici a luční cestou stále stoupáme na místní komunikaci. Po té dáme vlevo a v zatáčce dojdeme k pěkné Bítouchovské zvoničce z roku 1812. Jistě nás zaujme její baňatá a vysoká střecha.

Pokračujeme dolu po silničce, kterou opět opatrně přejdeme a místní komunikací sejdeme opět k Jizeře na červenou, Riegrovu stezku (Odkaz). Po ní dojdeme na rozcestí Bítouchov, kde červenou opustíme a budeme pokračovat po žluté. Za nás nejprve dovede na vyhlídku Močidlo, kde se můžeme podívat do divokého kaňonu Jizery. Žlutá značka pokračuje stráněmi na kaňonem Jizery až k rozcestí Morava. Stojíme na úbočí nejvyššího vrchu Železnobrodské vrchoviny, ale nejzajímavější tu je Myší skála, ke které dojdeme po modré, tzv. Kamenského stezce. Je to nádherné místo, jen to chce trochu adrenalinu a bezpečnosti při výstupu na vrchol.

Po modré dorazíme do Spálova ), kde nás uvitá impozantní památná lípa. Kousek za lípou spatříme Spálovskou kapličku z roku 1888, nově opravenou. Tady opustíme značku a budeme od kapličky pokračovat polní cestou do vrchu kolem chat a hřeben od Medence. Tady je pěkné rozhledové místo ba Bozkov, řeku Kamenici aj. Pokračujeme dál do osady Janeček a až k místnímu hostinci. Zde opět narazíme na modrou značku, která nás povede kousek po silnic a pak přes návrší s vysílačem k Masarykově vyhlídce. Osobně zde náš první prezident několikrát byl, takže pojmenování tu má svou podstatu.

Po modré pak dojdeme do osady Cimbál s prostou kapličkou z roku 1693. Od kapličky náš již modrá značka dovede klesáním zpět do Semil, místy jsou pěkná výhledy a sejdeme se opět u muzea.

Trasa měří 12 km, převýšení je celkově asi 300 metrů, ale není to najednou a po pěkných cestách. Trasu je možno absolvovat i na kole.