Znáte Kunratické Švýcarsko?

Před sto i vice lety v některých oblastech severních Čech se snažili zvyšovat cestovní ruch různými způsoby, například budování koupališť, stavbou rozhleden a podobně. Je pravdou, že mnohé oblasti to dokázaly a dodnes patří k vyhledávaným letoviskům, některým to však "nevyšlo". To je případ Kunratic u Cvikova. Ne že by sem turisté nechodili, ale k nějakému centru má obec daleko. Dnes se projdeme po malé nepoznané skalní oblasti, které patřila do oblasti tzv. Kunratického Švýcarska, které zahrnovalo i Dutý kámen či Skálu smrti.

V centru Kunratic stojí budova s obecním úřadem a restaurací, zde vystoupíme za autobusu (linka Nový Bor - Liberec) či tu můžeme zůstat stát autem, ale lze jim popojet směrem na Mařenice asi 1,3 km. Tady je křižovatka, malé parkoviště se smírčím křížem, deska na plakáty. Zde také narazíme na zelenou turistickou značku, po které se dáme již pěšky západním směrem, přejdeme mostek a pokračujeme luční cestou. Tou dojdeme k lesu a dál nás vede pěkná lesní cesta, všimneme si vpravo za pasekou pěkných pískovcových skal, tak od nich se na tuto cestu vrátíme. Po chvilce dojdeme k velice zajímavé kapli. Ta totiž není zděná, ale vytesaná celá do pískovcového bloku. Připomíná antický chrámek a její podoba je z roku 1934, kdy ji takto upravili místní nadšenci. Vedle kaple je u skály upraveno i posezení.

Od kaple pokračujeme hlubokým úvozem se starými monogramy a letopočty, třeba 1885, 1887 aj. Po vyjití z úvozu asi po 100 metrech odbočuje v malém stoupání lesní cesta vpravo, ale již bez značení. Tato cesta jde pak lesem s výhledy vpravo přes odlesněné mýtiny, zejména na protější Jílový vrch (Limberk). Cesta jde kousek okrajem lesa, kde narazí na cesto žlutě značenou jako místní okruh tzv. psaníčky. Po této cesta se dáme vpravo do úzkého údolí, ale za chvilku přijdeme na rozcestí s jeskyni Waltro. V této jeskyni ze za 2. světové války skrývali uprchlí ruští zajatci z cvikovských zajateckých táborů. Starala se o ně skupina lidí z okolí, hlavně Walter Hofmann, po kterém má také jeskyně jméno.

Pokračujeme údolní cestou, svahy jsou dnes vykácené, proto si dáme pozor na odbočení vpravo na okraj lesa. Značenou pěšinkou projdeme mezi skalami lesem na odlesněnou paseku, další značku uvidíme vlevo na skalce, projdeme rozsedlinou a staneme pod upravenou Vyhlídkou. Vyjdeme po schodech, vrchol má zábradlí, ale výhled není moc široký, jsme totiž v údolí - Hvozd, Limberk. Značená trasa měla pokračovat dolu, ale je nyní hustě zalesněná, takže se vrátíme pod skálu a zamíříme vlevo na drobný hřbet. Po něm se dáme vpravo k pěknému seskupení skal, ale pod nimi vpravo objevíme vytesanou lavičku a ve skále kruhový medailon s německým nápisem. Učitel Karel Beckert z Kunratic byl předseda spolku, který se snažil zkrášlit Kunratické Švýcarsko.

Prohlídneme si skály nad posezením a sejdeme zpět do sedla hřbítku, zde přes paseku pod námi vidíme již cestu ze zelenou značkou, kterou jsme šli na počátku na počátku naší trasy, a která také bude na jejím konci.

Dojdeme na rozcestí v Kunraticích, ale můžeme dojít po zelené dojít do Cvikova, případně i na Dutý kámen. Pokud projdeme po zelené obcí, dojdeme k Skále smrti, ale to je již na jiný článek.

Trasa se začátkem i koncem v Kunraticích měří pouhé 3 kilometry, takže je to tak na odpolední vycházku, ale nepočítejte ji, když si vše budete prohlížet, že jste za hodinku doma.